logo

چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل

چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل

مقدمه:

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که متوجه شوید ، حجم زیادی از بسته اینترنتی شما ، در یک مدت زمان خیلی کم از دست برود.هرچه دانلود و آپلود محتوا در گوشی بیشتر باشد ، به همان اندازه هم اینترنت مصرف می شود. بسیاری از برنامه ها حتی اگر در پس زمینه هم فعال باشند.بلاخره دانلود محتوا داشته و از بسته اینترنتی مصرف می کنند.استفاده از شبکه وای فای بسیار با صرفه تر بوده و کم تر از باتری انرژی می گیرد.اما نمی توان در همه جا از وای فای استفاده کرد.

ترافیک شبکه های خارجی و حجم بالای اطلاعات که با روشن کردن داده رد و بدل می شوند.حجم زیادی از بسته اینترنتی را مصرف می کنند.بهترین راه این است که دیتای گوشی خود را خاموش کنید.اما در این مقاله به معرفی چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل پرداخته شده است.

1-کنترل و محدود کردن مصرف دیتا از Data Usage:

شما ابتدای کار باید ببینید که کدام برنامه های بیش ترین مصرف دیتا را به خود اختصاص داده اند. سپس با تنظیمات اندروید ، به راحتی برای مصرف داده محدودیت تعیین کرده و مصرف هر برنامه را مشخص کنید.برای انجام این کار ، به آدرس Setting / WIRELESS & NETWORKS / Data Usage بروید.

می توانید مشخص کنید در یک بازه زمانی مشخص،کدام برنامه ها بیش تر از همه مصرف اینترنت داشته اند.روی هر برنامه ای که کلیک کنید،می توانید مصرف اینترنت آن را در Foreground و Background مشاهده کنید.یا در پایین صفحه با زدن تیک Restrict mobile bkgd.data برنامه ای می خواهید می توانید مصرف اینترنت آن را کنترل کنید.انجام این اعمال ، باعث می شود که هنگام روشن بودن دیتا مصرف داده در پس زمینه قطع شده و کمی از مصرف اینترنت کاسته شود.

چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل
چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل

اگر حجم اینترنت کمی داشته باشید.می توانید حتی در این قسمت مشخص کنید که با مصرف شدن حجم مشخصی از اینترنت شما اتصال دیتا قطع شود.یا اینکه مدت زمان مشخصی برای استفاده از اینترنت تعیین کنید.

2-حذف یا جایگزین کردن برنامه های پر مصرف:

برنامه هایی وجود دارند که به محض روشن کردن دیتا و یا باز بودن آن برنامه ها ، در صفحه حجم زیادی از اینترنت را مصرف می کند.بسیاری از این اپلیکیشن ها می توانند با جاگزین هایی که همان کارایی را دارند عوض شوند.که تنها فرق آن ها مصرف کم تر اینترنت می باشد.به عنوان مثال برنامه Facebook Messenger Lite ، دقیقا همان کارایی برنامه فیس بوک را دارد.اما نسبت به برنامه اصلی ، مصرف اینترنت کم تری دارد.در کل برنامه Hermit Lite Apps به شما این امکان را می دهد تا برنامه های پر مصرف را جایگزین برنامه های کم مصرف تر کنید.درنتیجه در حفظ اینترنت گوشی خود صرفه جویی کنید.

چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل
چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل

3-کنترل دانلود محتوا در برنامه و جلوگیری از آپدیت خودکار:

ممکن است شما تنها برای ارسال و با پاسخ دادن به یک پیام برنامه ای مثل تلگرام یا واتساپ را باز کنید.رد و بدل کردن پیام متنی حجم زیادی از اینترنت کم نمی کند.اما توجه داشته باشید که این برنامه ها دانلود های خودکار دارند. به صورت خودکار هر رسانه ای که در گروه ها و یا کانال های شما قرار گرفته شده اند را دانلود می کنند. بنابراین با رفتن به تنظیمات هر برنامه از دانلود خودکار رسانه ها حتی کم حجم جلوگیری کنید.به علاوه اینکه آپدیت کردن خودکار برنامه ها هم باعث افزایش مصرف اینترنت می شود.

برای جلوگیری از این کار به Play Store بروید و با swipe منو سمت چپ را باز کنید.سپس روی گزینه Settings کلیک کنید.گزینه «Auto-Update Apps» را انتخاب کنید.و در انتها یکی از دو گزینه ( Do not auto-update apps ) یا ( Auto-update apps over Wi-Fi only ) فعال کنید.

4-فشرده سازی صفحات در کروم:

اگر از گوگل به عنوان مرورگر استفاده می کنید.همین فشرده سازی صفحات می تواند 30 الی 35 درصد در مصرف اینترنت شما صرفه جویی کند.با فعال سازی گزینه Data Saver می توانید صفحات را فشرده کرده و از مصرف اینترنت خود بکاهید.البته فعال سازی این گزینه باعث لود دیر صفحه ها می شود.اما چند ثانیه دیر تر لود شدن بهتر از مصرف بسیار زیاد اینترنت شما می باشد.برای فعال سازی این گزینه به گوگل رفته و روی آیکون ( … ) زده و در تنظیمات گوگل به دنبال گزینه Data Saver باشید.

5-غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها:

شاید دیده باشید که کاربرانی همیشه دیتای گوشی خود را روشن می گذارند.و بر این باورند که روشن ماندن دیتا، به تنهایی از حجم بسته اینترنتی نمی کاهد.اما این باور کاملا غلط می باشد.چرا که با روشن ماندن دیتا ، تبلیغات سایت ها و کانال ها و انواع نوتیفیکیشن ها به کاربر ارسال می شود.همین مطلع سازی با ارسال اعلان ، از حجم بسته اینترنتی شما می کاهد.بنابراین ، با غیر فعال کردن کلی اعلان ها و یا غیر فعال کردن اعلان و نمایش تبلیغ هر برنامه ای می توانید از هدر رفتن حجم اینترنت خود جلوگیری کنید.

چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل
چند روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل

6-عدم استفاده ار مرورگر های پر مصرف:

هرچه از برنامه های سبک تر استفاده کنید.به همان اندازه مصرف اینترنت شما کاهش می یابد.اگر می خواهید هنگام وب گردی حجم کم تری از اینترنت مصرف شود.باید از مرورگر های پر مصرف دوری و مرورگر های دیگری را مانند Brave Browser جایگزین آن ها کنید که تبلیغات را نمایش نمی دهد.البته ، مرورگر اپرا هم برای اندروید مرورگری کم مصرف است.اگر عادت به تماشای ویدیو های آنلاین دارید می توانید از این مرورگر استفاده کنید تا مصرف اینترنت شما کم تر شود.

جمع بندی:

اگر می خواهید اینترنت گوشی شما مصرف نشود ، بهترین کار خاموش کردن آن است.اما در این مقاله سعی شد، تا راهکار هایی به کاربران داده شود تا بتوانند هنگام استفاده از داده تلفن خود ، کم ترین مصرف را داشته باشند.که این محدود کردن مصرف اینترنت ، باعث بازدهی بالای نت در برنامه های مورد استفاده نیز می شود.با چند راه کار معمولی ، به راحتی می توانید حجم بسته اینترنت خود را کنترل کرده و از تمام شدن ناگهانی و سریع آن جلوگیری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا