logo

نکاتی که باید هنگام خرید اولین گوشی تاشو در نظر بگیرید

نکاتی که باید هنگام خرید اولین گوشی هوشمند تاشو خود در نظر بگیرید

هر مدل گوشی تاشو یا غیر تاشو نقاط مثبت و منفی خود را دارند اما کدام یک برای شما مناسب است؟ سازندگانی مانند سامسونگ و شیائومی چندین سال است که با ایده تاشوها بازی می کنند. خریداران منتظر فناوری های مختلفی بوده اند که باعث می شود این تاشوها قابل اطمینان تر شوند. در حالی که سامسونگ بر بخش تاشو تسلط دارد و مدل‌های جدید و ارتقاء را سال به سال ارائه می‌کند. در همین حال، اپل هنوز اولین قدم خود را به سمت دنیای شجاع و جسورانه گوشی های هوشمند تاشو برداشته است.

بومی‌سازی تولید، نمونه‌ای از دستگاه‌های پرچم‌دار مانند Samsung Z Fold 5 و Flip 5 که در هند تولید می‌شوند، به رشد بازار این مدل گوشی های هوشمند دامن می‌زند. پیوستن OnePlus به باشگاه تاشو با Open خود، سهم بازار کلی تاشوها را بیشتر خواهد کرد. و با توجه به بسیاری از برندهایی که انواع مختلف گوشی‌های هوشمند تاشو را به دو شکل می‌فروشند (تاشوهای افقی و تاشو یا عمودی)، ممکن است در مورد اینکه کدام فرم برای استفاده شما مناسب است دچار سردرگمی شوید. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا یک راهنمای سریع و مفید در مورد مواردی که هنگام انتخاب اولین گوشی هوشمند تاشو خود باید در نظر داشته باشید، آورده شده است! با فارس کالا همراه شوید.

نکاتی که باید هنگام خرید اولین گوشی هوشمند تاشو خود در نظر بگیرید
 

نمایشگرهای بزرگتر همیشه چیز خوبی نیستند

به لطف فناوری نمایشگر منعطف، اکنون امکان باز کردن حداکثر سه برنامه در یک زمان در صفحه نمایش داخلی یا اصلی گوشی هوشمند تاشو وجود دارد. OnePlus Open، با نمایشگر داخلی با نسبت تصویر 1:1، فضای کافی را برای اجرای راحت دو برنامه در حالت تقسیم یا حتی سه برنامه در کنار هم با برنامه چهارم در یک پنجره بازشو ارائه می دهد. برای یک کاربر معمولی، این به این معنی است که Google Maps را در حالت ناوبری باز کنید، مسیرها را ارائه دهید، WhatsApp در پنجره دیگری برای چت اجرا شود، و احتمالاً یک پنجره سوم که Spotify را برای برخی از موسیقی اجرا می کند، همه به یکباره اتفاق می افتد. وقتی نوبت به کار می‌رسد، می‌توانید برنامه‌هایی مانند Slack، Outlook و Chrome را هم‌زمان باز کنید (که می‌توانند به صفحه‌کلید و ماوس بی‌سیم نیز متصل شوند) مثل این است که یک دفتر کوچک در حال حرکت داشته باشید.

در حالی که نمایشگرهای بزرگ در این تاشوهای افقی برای انجام چند کار ایده آل به نظر می رسند، اما در مورد سرگرمی دقیقاً بهترین نیستند. این عمدتا به دلیل نسبت ابعاد این نمایشگرهای تاشو داخلی است. نمایشگرهای داخلی در اکثر گوشی‌های هوشمند تاشو دارای نسبت تصویر مربعی هستند. مصرف محتوای پخش ویدئو در صفحه نمایش داخلی اصلی، تعداد زیادی جعبه نامه (بالا و پایین) را نشان می دهد، که باعث می شود بخش بزرگی از فضای صفحه نمایش بی استفاده باشد، مگر اینکه با برنامه دیگری چند کار انجام دهید. با توجه به این نکته، پیاده‌سازی سامسونگ با Galaxy Z Fold 5 با نمایشگر تاشو داخلی با نسبت ابعاد 5:6 مستطیلی‌تر، آن را برای تماشای ویدیوها و بازی‌ها کمی قابل تحمل‌تر می‌کند، اما به اندازه شکل پاسپورتی پیکسل فولد پهن نیست. عاملی که به صفحه نمایش داخلی آن اجازه می دهد تا نسبت تصویر مناسب تر 6:5 را باز کند که برای سرگرمی مناسب تر است.

در واقع، متوجه شده‌ایم که در حال مصرف ویدیو در صفحه‌نمایش بیرونی OnePlus Open و نسبت تصویر بلندتر یا عریض‌تر (21:9) نمایشگر Find N3 Flip هنگام پخش ویدیو راحت‌تر و کاربردی‌تر هستیم. همچنین باید در نظر داشته باشید که تاشوهای کوچک‌تر در مقایسه با مدل‌های بزرگ‌تر وزن کمتری دارند، بنابراین برای مدت طولانی‌تری نگه‌داشتن آن‌ها راحت‌تر است.

بزرگ شدن با نمایشگرها

اکثر سازندگان شروع به ارائه نمایشگرهای پوششی بهتر و بزرگتر کرده اند، به خصوص در گوشی های هوشمند تاشو. عملکرد این صفحه نمایش پوششی از نشان دادن موارد ضروری مانند زمان یا تاریخ به اجرای برنامه های اندرویدی کامل در تلفن های هوشمندی مانند Razr 40 Ultra موتورولا رفته است.

نمایشگرهای پوششی در گوشی‌های هوشمند تاشو افقی بسیار مفیدتر هستند، زیرا طرح‌بندی پرتره آن‌ها معمولاً به اندازه کافی بلند است تا بتوان از آن‌ها به عنوان گوشی‌های هوشمند با اندازه معمولی استفاده کرد و صفحه‌نمایش داخلی در صورت نیاز، چیدمانی شبیه به تبلت را هدف قرار می‌دهد. نرم‌افزار نمایش کاور بهینه‌شده همچنین عمر باتری بهتری را تضمین می‌کند زیرا نیاز به دسترسی به صفحه نمایش داخلی را هنگام استفاده یا تعامل با یک برنامه در یک زمان کاهش می‌دهد. نمایشگرهای پوششی نیز با بازی‌ها (طراحی شده برای نسبت‌های بزرگتر 16:9) بهتر کار می‌کنند، که همیشه شیشه‌های سخت‌تر و مقاوم‌تری در برابر آسیب خواهند داشت.

نکاتی که باید هنگام خرید اولین گوشی هوشمند تاشو خود در نظر بگیرید
 

نرم افزار و پشتیبانی به یک اندازه مهم هستند

یکی دیگر از جزئیاتی که باید هنگام انتخاب بین تاشوهای افقی به خاطر داشت این است که اکثر برنامه‌های اندرویدی به دلیل جهت‌گیری پرتره طبیعی صفحه‌نمایش داخلی در هنگام باز کردن، مناسب‌تر و برای کارکردن بر روی دومی نسبت به اولی مناسب‌تر هستند. با تاشوها، بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری عمدتاً مربوط به جابجایی برنامه‌ها بین نمایشگر اصلی و صفحه نمایش پوششی است. Razr 40 Ultra موتورولا همچنان تنها دستگاهی است که این کار را بدون عیب و نقص انجام می دهد، مهم نیست از کدام برنامه یا بازی استفاده می کند. رسیدگی به اعلان‌ها نیز بسیار ساده‌تر است و به خوبی آنچه در صفحه اصلی نمایشگر تاشو موجود است.

حتی در سال 2023، اکثر برنامه‌های شخص ثالث از تبلت پشتیبانی نمی‌کنند، به این معنی که از ابتدا برای تبلت‌ها مانند آی‌پدهای اپل طراحی نشده‌اند. گوگل سرانجام پس از راه اندازی Pixel Fold خود، پشتیبانی از تاشوها را با برخی از برنامه های بومی خود با طراحی مجدد طرح بندی آنها آغاز کرد. با این حال، اکثر برنامه های شخص ثالث به جای اینکه به طور هوشمندانه صفحه نمایش را تقسیم کنند، به سادگی به هر دو لبه نمایشگر داخلی کشیده می شوند.

بسته به دستگاهی که انتخاب می‌کنید، بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری توسط سازنده نیز نقش مهمی در تجربه تاشوی شما در هنگام انتقال برنامه‌ها از نمایشگر بیرونی به نمایشگر داخلی و بالعکس بازی می‌کنند. بنابراین تعجب نکنید اگر برنامه مورد علاقه شما در سمت چپ و راست به صورت جعبه نامه نمایش داده شود و در یک طرح عمودی در صفحه نمایش داخلی عریض ظاهر شود. این چیزی است که باید تا زمانی که اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام رسماً از یک طرح بندی تاشو یا تبلت مانند پشتیبانی کنند، باید با آن دست و پنجه نرم کنید.

تولیدکنندگان در طول سال‌ها تلاش کرده‌اند تا عمر باتری بهتری را با قابلیت‌های تاشو فراهم کنند و در عین حال فاکتورهای فرم کاملا فشرده را حفظ کنند. همه اینها به خاطر محدودیت‌های فضا و این واقعیت است که آنها می‌توانند در حالت تا شده واقعاً سنگین و درشت شوند، که از بسیاری جهات باعث می‌شود تاشوهای قبلی اضافی کار شوند. اما حتی با جدیدترین مدل‌ها، مانند OnePlus Open و Oppo Find N3 Flip، یا Samsung Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Flip 5، تاشوهای افقی عمر باتری بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های تاشوی جمع و جور خود دارند. تاشوهای افقی بزرگ‌تر حتی به اندازه‌ای کارآمد شده‌اند که می‌توانند یک صفحه نمایش بزرگ را کار کنند و بیش از یک روز عمر باتری را ارائه کنند، که آنها را برای کاربران قدرتمند جذاب می‌کند.

نکاتی که باید هنگام خرید اولین گوشی هوشمند تاشو خود در نظر بگیرید
 

آیا دوربین پادشاه است؟

با جدیدترین مدل‌های تاشو از سامسونگ، وان پلاس، اوپو و موتورولا، می‌توان عکس‌های با کیفیت خوبی را از یک تاشو دریافت کرد، اما با توجه به ویژگی‌های بیشتر که تاشوهای افقی نسبت به مدل‌های تاشو با سطح کلی بزرگ‌تر دارند، تولیدکنندگان می‌توانند قابلیت‌های تصویربرداری بیشتر و بهتر را در مدل‌های بزرگ‌تر تاشو قرار دهید. Oppo اخیراً اولین تولید کننده گوشی های هوشمند است که سه دوربین عقب را در یک تلفن هوشمند تاشو جای داده است، اما همتای آن، OnePlus Open، قطعا به سنسورهای بزرگتر و قابلیت بهتر مجهز شده است. به طور خلاصه، اگر به دنبال دوربین های بهتر در یک تاشو هستید، دوربین های تاشو افقی همیشه انتخاب بهتری هستند.

فرم تاشو باید طراحی های فوق العاده باریکی در هنگام باز شدن داشته باشد و به اندازه کافی باریک باشد، که به تدریج با دستگاه هایی مانند OnePlus Open به واقعیت تبدیل می شود. این همه به دلیل مکانیزم پیچیده لولا امکان پذیر است، بخشی که دو نیمه یک تاشو، بزرگ یا کوچک را به هم متصل می کند. در حالی که طراحی‌های لولای قدیمی‌تر بیشتر بر محافظت از صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر داخلی تمرکز می‌کردند، طراحی‌های جدیدتر هدفشان این است که همان کار را انجام دهند، اما در فرمی فشرده‌تر. این اجازه می دهد تا هر دو نیمه یک تاشو بدون شکاف قابل مشاهده بسته شوند و ضخامت کلی دستگاه در هنگام تا شدن کاهش می یابد. 

لولا و طراحی کلی نیز موضوع رتبه بندی IP یا مقاومت در برابر گرد و غبار و آب را مطرح می کند. از این نظر، بیشتر یک انتخاب بین گوشی های تاشو سامسونگ و موتورولا است. سامسونگ استاندارد IPX8 را برای مقاومت در برابر آب در برابر پاشش آب و باران ارائه می دهد، اما مقاومت کمی در برابر گرد و غبار یا شن و ماسه سنگین دارد. تاشوهای موتورولا همچنین دارای طراحی ضد آب IP52 هستند که محافظت اولیه در برابر گرد و غبار و آب را ارائه می دهد. بنابراین، اگر قصد دارید از گوشی هوشمند خود در برابر گرد و غبار استفاده کنید، یک تاشو ابزار ایده آلی برای این کار نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا