logo

انواع مختلف بدافزار در تلفن های همراه

بدافزار به نرم افزار مخربی گفته می شود که برای آسیب رساندن به دستگاه ها استفاده می شود. انواع خاصی از بدافزارها برای هدف قرار دادن دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند و بدون محافظت با آنتی‌ویروس، تهدیدی برای کاربران تلفن همراه محسوب می‌شوند.

بدافزار موبایل توسط مجرمان سایبری برای آسیب رساندن به دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها و ساعت های هوشمند استفاده می شود. هدف بدافزار موبایل می‌تواند دسترسی به تلفن‌های آلوده، سرقت داده‌های کاربران و انتشار بیشتر بدافزار در شبکه اجتماعی باشد.

برای مثال می توان از داده های دزدیده شده برای هک کردن حساب های قربانی، ارتکاب سرقت هویت یا سرقت پول استفاده کرد. اگرچه بدافزارهای موبایل دارای ویژگی های مشابهی هستند، اما بدافزارهای موبایل می توانند با ویروس های رایانه ای متفاوت باشند.

در حالی که بدافزار موبایل یک اصطلاح کلی برای همه نرم‌افزارهای مخربی است که تلفن‌های همراه را هدف قرار می‌دهند، ویروس نوع خاصی از بدافزار است. دستگاه‌های تلفن همراه معمولاً به شبکه‌های خارجی از جمله Wi-Fi عمومی متصل می‌شوند که آنها را در معرض تهدیدات مختلف تلفن همراه قرار می‌دهند.

بدافزار موبایل متکی به سیستم عامل های موبایل و فناوری هایی است که به طور خاص در گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده می شود. به دلیل ویژگی‌های سفارشی‌شده یک دستگاه تلفن همراه، شناسایی بدافزارهای تلفن همراه بسیار دشوار است. برای بررسی انواع مختلف بدافزار تلفن همراه با فارس کالا همراه باشید.

12 38

انواع مختلف بدافزار در تلفن های همراه

درست مانند رایانه های رومیزی، دستگاه های تلفن همراه نیز در معرض تهدیدات آنلاین مختلف هستند. از آنجایی که آنتی ویروس تنها یکی از جنبه های محافظت آنلاین قوی است، همه دستگاه های تلفن همراه باید به نرم افزار امنیتی جامع، مانند مجموعه امنیتی F-Secure Total مجهز شوند.

انواع بدافزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند. برخی از انواع رایج بدافزار موبایل عبارتند از:

تروجان های بانکی

تروجان‌های بانکداری تلفن همراه دقیقاً شبیه برنامه‌های بانکی قانونی هستند، اما در واقع بدافزاری هستند که برای فریب کاربران استفاده می‌شوند. یک تروجان بانکی به صورت بی صدا در پس زمینه دستگاه قربانی کار می کند و معمولاً تشخیص آن دشوار است.

خطرات تروجان های بانکداری تلفن همراه شامل ضرر مالی، سرقت رمز عبور و هویت، گرفتن صفحه نمایش و ارسال بدافزار اضافی است.

ربات های موبایل

ربات یک برنامه مستقل است که وظایف از پیش تعیین شده را به صورت آنلاین انجام می دهد. ربات های کلاهبرداری موبایل یا ربات های بدافزار می توانند برنامه ها را نصب کنند، روی پیوندهای مخرب کلیک کنند و بدون رضایت کاربر خرید آنلاین انجام دهند.

ربات‌های جاسوسی خطرناک هستند و می‌توانند داده‌ها را بدون اینکه کاربر از وجود آنها اطلاع داشته باشد، سرقت کنند.

نرم افزارهای جاسوسی

جاسوس‌افزار نوعی بدافزار است که می‌تواند داده‌ها را بدزدد، پیام‌های متنی را بخواند، اسکرین‌شات بگیرد و از دوربین گوشی آلوده استفاده کند. به عنوان مثال، Pegasus یک نرم افزار جاسوسی بدنام و قدرتمند است که هم روی اندروید و هم iOS کار می کند.

Pegasus در ابتدا توسط گروه NSO برای استفاده دولتی در سال 2016 توسعه یافت اما بعداً توسط هکرها و مجرمان آنلاین برای آلوده کردن دستگاه های تلفن همراه بدون تعامل کاربر مورد سوء استفاده قرار گرفت.

باج افزار

باج افزار موبایلی می تواند تلفن کاربران را قفل کند و برای دسترسی مجدد درخواست پرداخت کند. این باج اغلب به صورت ارز دیجیتال پرداخت می شود تا هویت هکر ناشناخته بماند. به قربانی گفته می شود که پس از پرداخت باج، دوباره به دستگاه قفل شده و فایل های رمزگذاری شده خود دسترسی پیدا می کند. 

Smishin

Smishing نوعی از فیشینگ موبایلی است که بدافزار را از طریق پیامک توزیع می کند. در حالی که بسیاری از افراد از حملات فیشینگ از طریق ایمیل آگاه هستند، برخی ممکن است از حملات بدافزار تلفن همراه از طریق پیام های متنی بی اطلاع باشند.

Smishing از پیام های SMS استفاده می کند تا کاربران را فریب دهد تا روی پیوندهای وب سایت های مضر کلیک کنند یا فایل های آلوده را دانلود کنند.

بدافزار موبایل در اندروید و iOS

11 1

در مورد بدافزارها، تفاوت هایی بین رایج ترین سیستم عامل های موبایل، اندروید و iOS وجود دارد. سیستم عامل متن باز اندروید به کاربران اجازه می دهد تا برنامه های اشخاص ثالث را خارج از فروشگاه رسمی Google Play نصب کنند.

در مقایسه با سیستم عامل iOS که بسته است، این باز بودن دستگاه‌های اندرویدی را مستعد ابتلا به بدافزارهای تلفن همراه می‌کند. Apple App Store به شدت توسط اپل نظارت می شود و تنها جایی است که کاربران می توانند برنامه ها را برای iPhone یا iPad خود دانلود کنند.

علیرغم تفاوت‌ها در طراحی دستگاه، دستگاه‌های Android و iOS در معرض بسیاری از تهدیدات آنلاین مشابه از جمله کلاهبرداری فیشینگ هستند. حفاظت آنلاین به شما کمک می کند صرف نظر از سیستم عاملی که گوشی هوشمند یا تبلت شما از آن استفاده می کند، ایمن بمانید. همچنین محافظت از حریم خصوصی و مرور آنلاین خود را با VPN در نظر بگیرید.

علائم و پیشگیری از ویروس ها در دستگاه های تلفن همراه

منتظر نمانید تا گوشی شما آلوده شود، زیرا ممکن است زمانی که ویروسی به دستگاه شما راه پیدا کند، خیلی دیر شده باشد. اگر این علائم بدافزار تلفن همراه را در تلفن خود مشاهده کردید، فوراً اقدام کنید:

برنامه هایی که نصب نکردید: برنامه های جدید غیرمنتظره ای که دانلود آنها را به خاطر نمی آورید می توانند نرم افزارهای مخربی باشند. برنامه ها را فورا حذف کنید و آنها را باز نکنید.

ابزار تبلیغاتی موبایل: متوجه تبلیغات غیرعادی یا پنجره های بازشو در برنامه ها و مرورگر خود می شوید. بسته شدن تبلیغات ممکن است دشوار باشد و مانع استفاده از دستگاه شود.

عملکرد ضعیف: متوجه می شوید که دستگاه تلفن همراه شما صفحات وب را بارگیری می کند و برنامه ها را کندتر از قبل اجرا می کند.

خاموش شدن: تلفن شما به طور غیرمنتظره ای خاموش می شود. ممکن است دستگاه به طور ناگهانی از کار بیفتد و روشن کردن مجدد آن مشکل باشد.

باتری سریع خالی می شود: اگر متوجه شدید باتری گوشی شما سریعتر از حد معمول خالی می شود، دستگاه خود را از نظر بدافزار موبایل بررسی کنید. عمر باتری کوتاه‌تر می‌تواند ناشی از فعالیت غیرمعمول روی تلفن باشد.

افزایش مصرف داده: افزایش غیرمنتظره در مصرف داده در دستگاه تلفن همراه شما می تواند ناشی از بدافزاری باشد که در پس زمینه اجرا می شود.

قبض های تلفن گران قیمت: مجرمان سایبری می توانند از یک دستگاه آلوده برای مانند تماس های تلفنی، پیام های متنی یا خریدهای غیرقانونی استفاده کنند.

خوشبختانه، راه هایی وجود دارد که در وهله اول از آلوده شدن بدافزار موبایل به دستگاه شما جلوگیری کرده و امنیت موبایل شما را بهبود می بخشد:

مطمئن شوید که از محافظ قفل صفحه در گوشی خود استفاده کنید

همیشه برنامه ها را از فروشگاه رسمی برنامه دانلود کنید و از دانلود مستقیم از مرورگر تلفن همراه خود خودداری کنید.

-برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و محافظت در برابر ویروس‌های جدید آخرین به‌روزرسانی‌ها را برای برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های خود نصب کنید.

از احراز هویت دو مرحله ای و رمزهای عبور قوی در تمام حساب های خود استفاده کنید.

لوازم جانبی انواع گوشی های هوشمند از قاب و گارد گوشی  تا گلس موبایل را از فروشگاه اینترنتی فارس کالا تهیه کنید.

14 18

چگونه ویروس را از گوشی خود پاک کنیم

اگر به وجود ویروسی در گوشی خود مشکوک هستید یا آن را شناسایی کردید، فوراً آن را حذف کنید تا از آسیب بیشتر بدافزارها جلوگیری کنید. برای حذف بدافزار موبایل از گوشی خود این مراحل را دنبال کنید:

خاموش کردن: بدافزار موبایل می‌تواند از هر اقدامی در دستگاه استفاده کند، بنابراین مطمئن شوید که آن را در اسرع وقت خاموش کنید. پس از فشار دادن دکمه خاموش کردن، منتظر بمانید تا انیمیشن شروع به دسترسی به حالت به اصطلاح ایمن کند.

راه اندازی مجدد در حالت ایمن: هنگام راه اندازی مجدد دستگاه، با پایان یافتن انیمیشن خاموش، تلفن به طور خودکار راه اندازی مجدد می شود و می توانید حالت ایمن را روی صفحه خود انتخاب کنید.

برنامه های مشکوک را حذف نصب کنید: هنگامی که در حالت ایمن قرار گرفتید، برنامه آلوده را از تنظیمات حذف کنید یا آن را ببندید. تمام فایل های بالقوه آلوده را حذف کنید. ممکن است بخش‌هایی از بدافزار همچنان در دستگاه شما باقی مانده باشد، اما حذف برنامه از آسیب بیشتر و از گسترش بدافزار جلوگیری کند.

روی نرم افزار مناسب امنیت موبایل سرمایه گذاری کنید: برای محافظت کامل در برابر تهدیدات موبایل، نرم افزار آنتی ویروس مناسب را نصب کنید. آنتی ویروس رایگان برای جلوگیری از بدافزارهای پیشرفته موبایل کافی نیست، بنابراین مطمئن شوید که یک راه حل امنیتی آنلاین جامع، مانند F-Secure Total را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا