logo

12 روند برتر توسعه اپلیکیشن موبایل در سال 2023

توسعه اپلیکیشن موبایل برای بسیاری از مشاغل به یک اولویت تبدیل شده است. بدون راه‌حل‌های بهینه شده برای موبایل، شرکت‌ها بدون شک در معرض خطر از دست دادن تعداد قابل توجهی از مشتریان و عقب ماندن از رقابت هستند. در این مقاله، ما روندهای اصلی توسعه اپلیکیشن موبایل را که این صنعت را در سال 2023 شکل می دهد، گردآوری کرده ایم. با فارس کالا همراه شوید.

بر اساس گزارش اریکسون و گروه رادیکاتی، در سال 2022، تعداد کاربران گوشی های هوشمند در سراسر جهان 6.64 میلیارد نفر بود. در حال حاضر، حدود 3.4 میلیون اپلیکیشن موبایل برای دانلود در گوگل پلی و نزدیک به 2.09 میلیون اپلیکیشن در اپ استور موجود است.

طبق آمار Statista، در سال 2022، کاربران 275 میلیارد بار برنامه های تلفن همراه را دانلود کردند که نسبت به سال 2018 افزایش 42 درصدی داشته است. 88 درصد از زمان موبایل صرف اپلیکیشن ها می شود که نسبت به چند سال پیش افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس این ارقام می توان گفت که اپلیکیشن های موبایل فرصت های تجاری جدیدی را باز می کنند. چرا؟ زیرا مشتریان مدرن هنگام تعامل با هر محصول یا خدمات تجاری، راحتی، آزادی و سرعت را می طلبند. برنامه های دانلود شده در گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های قابل حمل بهترین ابزاری هستند که می توانند راحتی، آزادی و سرعت را تضمین کنند.

اما یک نکته وجود دارد: همه برنامه‌ها برای کاربران جذابیت ندارند و آنطور که در نظر گرفته شده عمل نمی‌کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که ارائه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل به نیازهای مشتری توجه نمی‌کنند و در طراحی راه‌حل‌های خود از آخرین روند توسعه اپلیکیشن موبایل پیروی نمی‌کنند. 

12 روند برتر توسعه اپلیکیشن موبایل در سال 2023

فهرست زیر از داغترین روندهای فناوری تلفن همراه که در آینده نزدیک صنعت را شکل خواهد داد می تواند هم برای کسانی که یک تجارت را اداره می کنند و هم برای کسانی که راه حل های نرم افزاری برای دستگاه های تلفن همراه توسعه می دهند مفید باشد. برای یادگیری چیزهای جدید و ایجاد ایده های تازه به این لیست نگاهی بیندازید.

1. هوش مصنوعی (AI)

از سال 2017، زمانی که اپل به توسعه دهندگان اجازه داد دستیار صوتی سیری را در برنامه های خود ادغام کنند، روندهای صنعت موبایل بر روی هوش مصنوعی متمرکز شده است. این امر ادغام الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در برنامه های کاربردی در زمینه های مختلف تشویق کرد.

0002

موارد زیر چند مورد از  محبوب ترین ها هستند:

چت بات ها و دستیاران شخصی مجازی در صنایع خدمات
-تبلیغات و توصیه های شخصی در تجارت الکترونیک
برنامه های تشخیص حرکت و چهره برای سیستم های نظارتی
راه حل های پیش بینی مالی
نرم افزار پزشکی که به تعیین تشخیص و پیشنهاد درمان کمک می کند
برنامه های تشخیص صدا برای بازی، سرگرمی و ارتباطات

امروزه تعداد زیادی اپلیکیشن موبایل وجود دارد که می‌توانند دستورات صوتی را تشخیص دهند، داده‌های متنی و بصری را تجزیه و تحلیل کنند، رفتار کاربر را پیش‌بینی و بر اساس آن تصمیم گیری کنند. توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل در رقابت سختی هستند و سعی می کنند از فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند

2. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

تعداد فزاینده‌ای از اپلیکیشن‌ها از ویژگی‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند و این روند از بین نمی‌رود. طبق تحقیقات ، بازار واقعیت افزوده موبایل (MAR) در سال 2020 12.61 میلیارد دلار تخمین زده شد. پیش بینی می شود تا سال 2030 به 184.61 میلیارد دلار افزایش یابد.

0002 4

برنامه‌هایی که از AR/VR استفاده می‌کنند، فرصت‌های باورنکردنی را با بهبود محیط دنیای واقعی با اشیاء دیجیتالی فراهم می‌کنند. چند سال پیش، AR و VR بیشتر در برنامه‌های بازی و کمپین‌های بازاریابی برای سرگرم کردن و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان استفاده می‌شدند. امروزه دنیای موبایل از واقعیت افزوده و مجازی برای اهداف عملی تر استفاده می کند، مانند:

اندازه گیری اشیا
جهت یابی
طراحی داخلی
تحصیلات
راهنمای کاربر

یک مثال خوب CanvasLogic است ، نرم افزار پیکربندی بصری با ویژگی های 3 بعدی و واقعیت افزوده که برای فروش محصولات بسیار قابل تنظیم استفاده می شود. علاوه بر این، تولیدکنندگان گوشی های هوشمند تولید دستگاه های مجهز به واقعیت افزوده را افزایش داده اند.

در یک تخمین بسیار محافظه کارانه، در سال 2021 بیش از 500 میلیون دستگاه iOS و بیش از 1 میلیارد دستگاه اندروید وجود داشت که به کاربران امکان می داد واقعیت افزوده را تجربه کنند.

3. برنامه های موبایل اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در بسیاری از بخش ها، از مراقبت های بهداشتی و کشاورزی گرفته تا تولید و حمل و نقل، به جریان اصلی تبدیل شده است. این منجر به افزایش توسعه اپلیکیشن های اینترنت اشیا موبایل شد. برنامه های کاربردی مجهز به اینترنت اشیاء انقلابی در نحوه عملکرد کسب و کارها ایجاد کرده اند.

البته یک اپلیکیشن موبایل تنها بخشی از زیرساخت اینترنت اشیا است. با این حال، هنگامی که با پیشرفت‌های فناوری جدید ترکیب شود، می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد، فرآیندها را ساده‌تر کند و نحوه زندگی یا کسب‌وکار شما را کاملاً تغییر دهد. برنامه های کاربردی موبایل به عنوان رابط مرکزی برای تعامل انسان با سیستم های هوشمند عمل می کنند.

به عنوان مثال، شما می توانید یک قهوه ساز هوشمند را از طریق یک برنامه مدیریت کنید و قهوه را در حالت خوابیده روی مبل درست کنید. یا مستقیماً از فروشگاه ببینید چه چیزی در یخچال هوشمندتان باقی مانده است.

0002 5

اپلیکیشن های موبایل اینترنت اشیا به کاربران این امکان را می دهند که:

خوانش دستگاه ها و حسگرهای متصل را نظارت کنند
-امکان مشاهده فیلم زنده
داده ها را تجزیه و تحلیل کنید، نمودار بسازید و گزارش تهیه کنید.
دستگاه‌ها را مدیریت کنید (پیکربندی، باز/بستن، روشن/خاموش کردن، راه‌اندازی اعلان‌ها، ارسال پیام و انجام بسیاری از اقدامات دیگر).

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا برای راه‌حل‌های مشتری محور (لوازم خانگی هوشمند، پوشیدنی‌ها، حسگرهای ترافیک) و مدیریت در سطح سازمانی (شبکه‌های نفت و گاز، خطوط راه‌آهن، خودروهای مستقل و غیره) به همان اندازه مفید هستند.

4. پرداخت موبایلی

در حال حاضر، تجارت الکترونیک یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال توسعه در جهان است و خرید از طریق موبایل در میان گرایش‌های برتر است. در نتیجه، تقاضا برای پرداخت های موبایلی در حال رشد است. پس از سال 2020، افزایش قابل توجهی در تعداد کاربران اپلیکیشن های پرداخت موبایلی مشاهده شد.

این در درجه اول ناشی از همه گیری COVID-19 و اجتناب مردم از پرداخت نقدی بود. بنابراین، بیش از دو میلیارد نفر در سال 2021 از پرداخت های تلفن همراه استفاده کردند.

0002 6

علاوه بر برنامه های کاربردی بانکی متعدد، پرکاربردترین اپلیکیشن های پرداخت عبارتند از Apple Pay، Google Pay، PayPal، AliPay، WeChatPay و Zelle. این برنامه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا تراکنش‌های مالی را سریع‌تر، آسان‌تر و از هر کجا انجام دهند و به رونق تجارت تلفن همراه کمک می‌کنند.

در سال 2023، روند توسعه اپلیکیشن های تجارت الکترونیک برای پرداخت های موبایلی ادامه خواهد داشت.

5. برنامه های کاربردی موبایل مبتنی بر ابر

0002 7

برنامه‌هایی که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و غیره را ادغام می‌کنند، به فضای ذخیره‌سازی زیادی در حافظه داخلی دستگاه تلفن همراه نیاز دارند. اما یک برنامه با اندازه گیگابایت راه حل انتخابی برای کاربران نیست.

رایانش ابری به راحتی این مشکل را حل می کند: سرورهای راه دور فضای ذخیره سازی لازم را برای عملکرد یکپارچه برنامه ای فراهم می کنند که به سرعت دانلود می شود و بر حافظه داخلی دستگاه تلفن همراه شما تأثیر نمی گذارد. ابر یعنی:

عملکرد ایمن در چندین دستگاه
صرفه جویی در هزینه هاستینگ
قدرت محاسباتی بسیار بیشتر
ظرفیت ذخیره سازی و بارگیری بهتر
افزایش ماندگاری کاربران
ساده سازی عملیات

به همین دلیل است که ارائه دهندگان بیشتری به طور فعال در برنامه های مبتنی بر ابر سرمایه گذاری می کنند. این روند به ایجاد عصر موبایل ابری کمک کرده است.

خرید لوازم جانبی موبایل اورجینال از فارس کالا برای تمامی گوشی های موبایل شیائومی ، سامسونگ ، هوآوی و…. با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به صورت عمده و تک و ارسال فوری به سراسر کشور

6. اتصال  5G

دنیای توسعه اپلیکیشن، موبایل را متحول می کند. پیاده سازی فناوری های پیشرفته ای مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، AR و رایانش ابری در دستگاه های تلفن همراه به دلیل افزایش اتصال بی سیم امکان پذیر است.

در حال حاضر شبکه نسل پنجم در سطح جهانی در حال گسترش است و نیازهای ارتباطی افزایش یافته را برای میلیاردها دستگاه تامین می کند.

0003

این چهار مزیت اصلی را برای راه حل های تلفن همراه ارائه می دهد:

سرعت – استاندارد 5G تا 100 برابر سریعتر از 4G است.

تأخیر کم — ارتباطات با تأخیر کم فوق‌العاده قابل اعتماد (URLLC) که همراه با 5G ارائه می‌شود، پردازش بی‌درنگ داده را تضمین می‌کند.

قابلیت اتصال – با 5G، امکان اتصال بیش از یک میلیون دستگاه تلفن همراه در مقایسه با چند هزار دستگاه که توسط 4G پشتیبانی می شود، وجود دارد. این فرصت های جدیدی را برای توسعه برنامه های اینترنت اشیا باز می کند.

پهنای باند – 5G اتصال عالی را هنگام کار با باندهای کم، متوسط و بالا ارائه می دهد.

7. تاثیر فناوری پوشیدنی بر توسعه اپلیکیشن

دستگاه‌های پوشیدنی و تعداد روزافزون موارد استفاده از آن‌ها فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها آشکار می‌کند. توسعه اپلیکیشن موبایل برای ابزارهای پوشیدنی یکی از پررونق ترین صنایع است زیرا اپلیکیشن ها ارتباط محکم تری را بین برندها و کاربران تضمین می کنند.

اگر یک دستگاه پوشیدنی با یک برنامه جفت شود، مشتریان تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند زیرا طیف وسیع تری از فرصت ها را به دست می آورند. اپلیکیشن‌های پوشیدنی با اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند متفاوت هستند: رابط‌های آن‌ها به دلیل اندازه‌های کوچک صفحه نمایش مختصر هستند و باید مصرف انرژی پایینی داشته باشند.

0003 1

در حال حاضر اپلیکیشن‌های ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام پرکاربردترین هستند. اما این روند نشان می دهد که برنامه های بیشتری برای سایر دستگاه های تلفن همراه مانند عینک های هوشمند یا گجت های مراقبت های بهداشتی طراحی خواهند شد.

8. امنیت موبایل پیشرفته

امروزه همه فروشگاه‌های بزرگ، بانک‌ها یا شرکت‌های هواپیمایی دارای اپلیکیشن‌های موبایلی خاص خود هستند. از آنجایی که کاربران آنها اطلاعات محرمانه را در این برنامه ها وارد می کنند، آنها نیاز به اقدامات امنیتی عالی دارند.

متأسفانه بسیاری از اپلیکیشن ها مملو از آسیب پذیری هایی هستند که روزنه هایی را برای هکرها باز می کند. حملات سایبری می تواند هزینه های گزافی برای یک کسب و کار داشته باشد: آنها منجر به زیان های مالی مستقیم، خروج مشتریان و خراب شهرت شرکت در بازار می شود.

بنابراین، امنیت برنامه همچنان داغ ترین مسئله برای ارائه دهندگان و مصرف کنندگان است. اولویت توسعه موبایل برای آینده نزدیک توجه بیشتر به ایجاد ویژگی های امنیتی داخلی در برنامه ها است.

0003 2

بدیهی است که بلاک چین فناوری اصلی است که برای اطمینان از حفاظت از داده های تلفن همراه استفاده می شود. همچنین می توان خطرات را با موارد زیر به حداقل رساند: استفاده از شیوه های کدنویسی ایمن و تنظیمات مناسب سرور.

آزمایش برنامه برای آسیب پذیری در برابر تهدیدات. اجتناب از روش های احراز هویت آسیب پذیر و پیاده سازی احراز هویت چند عاملی (MFA).

9. توسعه موبایل بین پلتفرمی

راه حل های اندروید و iOS بر بازار برنامه های موبایل تسلط دارند. از این رو، برای بسیاری از کسب و کارها، ایجاد یک برنامه چند پلتفرمی که به همان اندازه با تمام پلتفرم های مورد نیاز سازگار باشد، مقرون به صرفه تر است.

توسعه بین پلتفرمی یکی از روندهای توسعه تلفن همراه است که برای چندین سال بدون تغییر باقی مانده است. این رویکرد به کسب و کارها اجازه می دهد تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند، زمان مورد نیاز برای ایجاد یک محصول را کاهش و هزینه راه اندازی آن را بهینه کنند.

10. تجارت سیار

تجارت الکترونیک یک اصطلاح کلی است که خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت را پوشش می دهد. تجارت موبایلی زیرمجموعه ای از تجارت الکترونیک است که بر خرید از طریق دستگاه های قابل حمل متمرکز است.

طبق آمار، 63٪ از مشتریان خرید از طریق برنامه های تلفن همراه را ترجیح می دهند زیرا آنها آن را راهی سریع تر و سودآورتر می دانند. با ظهور کیف پول های دیجیتال، خرید با موبایل کاملاً بدون دردسر شده است. سطح امنیتی تراکنش های مالی نیز به دلیل Face ID و Touch ID افزایش یافته است.

0003 3

انواع مختلفی از خدمات مربوط به تجارت تلفن همراه وجود دارد:

-پرداخت موبایلی، کیف پول دیجیتال
پرداخت های بدون تماس در فروشگاه های فیزیکی با استفاده از برنامه های تلفن همراه مانند Apple Pay یا Google Pay
برنامه های کاربردی برای انتقال پول
خرید تلفن همراه در وب سایت ها، برنامه ها و شبکه های اجتماعی
-بانکداری همراه و سرمایه گذاری

11. تشخیص صدا

صحبت کردن روشی طبیعی‌تر برای تعامل افراد با برنامه‌های تلفن همراه نسبت به کشیدن انگشت یا لمس صفحه است. به همین دلیل است که فناوری تشخیص صدا به طور فعال در برنامه ها نفوذ می کند. رابط های کاربری صوتی (VUI) گامی به سوی بهبود تجربه کاربری است.

VUI ها و دستیارهای صوتی امروزی می توانند کارهای ساده ای مانند یافتن اطلاعات در شبکه یا تغییر تنظیمات تلفن را حل کنند. آنها هنوز خیلی قدرتمند نیستند، اما به تکامل خود ادامه می دهند.

0003 4

در آینده نزدیک شاهد برنامه های قوی تری مبتنی بر هوش مصنوعی خواهیم بود. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک کشور خاص و جهان، مشکلات پیچیده را حل کنند. توسعه دهندگان مشتاق هستند دستیار صوتی ایجاد کنند که بتواند پیش بینی های سرمایه گذاری را انجام دهد.

توصیه کند با کدام متخصص تماس بگیرید، عصرها کجا بروید، کدام موسسه آموزشی را برای فرزندتان انتخاب کنید و غیره. دستیارهای صوتی در اوج خود احتمالاً قادر خواهند بود حالات روحی و احساسی کاربر را بر اساس گفتار آنها تشخیص دهند. به این ترتیب آنها اهداف را بهتر شناسایی کرده و وظایف را با دقت بیشتری انجام می دهند.

12. فناوری Beacon

آخرین روند ضروری، فرستنده‌های بی‌سیم هستند که داده‌های تبلیغاتی و اعلان‌ها را به برنامه‌های گوشی‌های هوشمند شناسایی شده در یک منطقه خاص ارسال می‌کنند. برای کار، فناوری بیکن ها باید با گیرنده (تلفن هوشمند) و برنامه ای که به طور خاص برای شناسایی و پردازش سیگنال های دریافتی طراحی شده است، تعامل داشته باشند.

0003

از آنجایی که بیکن‌ها مشتریان بالقوه (یعنی برنامه‌های تلفن همراه نصب شده روی تلفن‌های هوشمندشان) را که در نزدیکی فروشگاه شما هستند شناسایی می‌کنند، می‌توانند به شما در تنظیم دقیق کمپین‌های بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر کمک کنند.

 با استفاده از چنین بازاریابی بدون تماس، شرکت ها شخصی سازی را افزایش می دهند و شانس فروش را در مقایسه با کانال های بازاریابی سنتی ده برابر افزایش می دهند.

خرده فروشان همچنین می توانند رفتار کاربر را ردیابی کنند و نقشه دقیقی از سفر هر خریدار در فروشگاه دریافت کنند. اطلاعات مربوط به محل اقامت آنها و کالاهایی که در ساعات مختلف روز می خرند برای کمپین های بازاریابی نیز ارزشمند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا