logo

کاربرد اپلیکیشن Lite چیست و چه ویژگی هایی دارد

اگر تلفن شما دائماً در حین استفاده از کار می افتد ممکن است به این معنی باشد که برنامه های نصب شده از ظرفیت منابع دستگاه شما (حافظه، پردازش و باتری) فراتر رفته و باعث کندی و عملکرد پایین دستگاه شما می شود.

برای حل این مشکل، Lite Apps می تواند گزینه خوبی باشد، زیرا باعث صرفه جویی در فضا و افزایش عمر باتری می شود. Lite Apps نسخه‌های سبک‌تری از برنامه‌ها هستند و در برنامه‌های معروفی مانند Facebook، Messenger، Instagram، Spotify، TikTok و Uber رایج هستند.

آنها عملکردهای مشابهی دارند و برنامه ای را با تغییراتی در طراحی و ویژگی ها به کاربر نهایی ارائه می دهند. با این حال، نسخه ساده تر بر عملکردهای اساسی برنامه ها تأثیر نمی گذارد.

به عنوان مثال، نسخه رسمی برنامه فیس بوک 290 مگابایت است، در حالی که فیس بوک لایت 1.6 مگابایت است. در ادامه برای بررسی کاربرد اپلیکیشن Lite چیست و چه ویژگی هایی دارد با فارس کالا همراه باشید.

کاربرد اپلیکیشن Lite چیست و چه ویژگی هایی دارد

مزایای lite app

تقریباً اکثر برنامه های کاربردی محبوب یک نسخه Lite دارند که فضای کمتری را نسبت به برنامه اصلی اشغال می کند و از نظر عملکرد تقریباً برابر است. علاوه بر این، این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که مقدار ناچیزی از منابع را مصرف می کنند و حتی با اتصالات اینترنت کم سرعت نیز به خوبی کار می کنند.

Lite Applications به گونه‌ای توسعه داده شده‌اند که افرادی که گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت، اتصالات اینترنتی کم‌سرعت یا اندازه‌گیری دارند، بتوانند از خدمات و برنامه‌های کاربردی اصلی استفاده کنند. Lite Apps عمدتاً در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور راه اندازی می شوند.

به گفته Maurício Freitas، توسعه دهنده موبایل در SoftDesign، هدف اصلی این نسخه تسهیل استفاده از سخت افزار است. بنابراین از جمله مزایای Lite Apps می توان به کاهش تعداد منابع مورد نیاز و ایجاد اپلیکیشن های سازگار با نسخه های قبلی سیستم عامل گوشی های فعلی اشاره کرد.

در رابطه با برنامه رسمی، نسخه Lite به گزینه سبک تری تبدیل می شود که می تواند در دستگاه های قدیمی تر نیز استفاده شود.

113 1

فریتاس اشاره می کند که در SoftDesign، فرآیند توسعه برنامه همیشه عملکرد سخت افزار را در نظر می گیرد. برای مثال، زمانی که نیاز به درج عکس است، اولویت برای قالب‌های برداری است و نه نسخه‌های JPG.

زیرا هدف کاهش فضای اشغال شده توسط برنامه در دستگاه کاربر است. در طول سال ها و با گسترش سخت افزار در تلفن های همراه، این نوع نگرانی اغلب توسط برخی از توسعه دهندگان کنار گذاشته می شود.

با این حال، هنگام توسعه برنامه‌هایی که به منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتری نیاز دارند، باید مراقب باشیم، زیرا حتی در یک دستگاه قدرتمند، علاوه بر مصرف بیش از حد داده‌های تلفن همراه، می‌توان اثرات منفی بر عملکرد گوشی‌های هوشمند مشاهده کرد.

هنگام توسعه برنامه های اندروید و iOS باید مراقب باشید. با این حال، هر پلتفرم دستورالعمل های خود را دارد. برای توسعه دهندگان تلفن همراه، هر دو باید تا حد امکان منابع سخت افزاری و نرم افزاری کمتری مصرف کنند.

هنگامی که کاربر گوشی هوشمندی با حافظه کم دارد، این روال حذف و تغییر برنامه ها، چه در سیستم عامل اندروید یا iOS ثابت است، زیرا فضایی برای دانلود وجود ندارد. و این چنین است که سؤالاتی مانند اینکه کدام برنامه را باید حذف کنم؟

از چه چیزی کمتر استفاده کنم یا چه چیزی فضای بیشتری را آزاد می کند؟ شروع می شود. در این موارد، دانلود نسخه های Lite می تواند راه حل رضایت بخشی باشد.

112 2

محدودیت های lite app

یکی از محدودیت های اصلی Lite Apps این است که اکثر آنها فقط برای سیستم عامل اندروید در دسترس هستند. یعنی در این زمینه و برای این کاربران خاص، یافتن نسخه های سبک تر برنامه های رسمی آسان تر خواهد بود.

به گفته فریتاس، بخشی از این امر به عدم استقبال کاربران از اپلیکیشن های لایت در اپل استور بازمی گردد. و این یکی از دلایل توقف فیس بوک لایت برای iOS بود.

یکی دیگر از نکات منفی Lite Apps این است که برخی از ویژگی‌های موجود در برنامه‌های رسمی ممکن است در نسخه‌های سبک‌تر و ساده‌تر در دسترس نباشند.

این ممکن است در مورد برخی از برنامه‌های کاربردی باشد، زیرا برای سبک‌تر کردن برنامه، می‌توان نقشه‌ها و مسیرها را حذف کرد و از ردیابی اطلاعات در زمان واقعی جلوگیری کرد.

به عنوان مثال Uber Lite که تنها 5 مگابایت دارد، بدون وای فای قابل دانلود و استفاده است و در اکثر دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید کار می کند. با این حال، عملکرد آن کاهش می یابد.

اگر برای شما تجربه کاربری کامل و طراحی رابط برای شما بسیار مهم است، استفاده از Lite Apps ممکن است به طور کلی بهترین گزینه نباشد.

به خصوص زمانی که به همه ویژگی‌ها و عملکردهای در دسترس یک برنامه نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که این نسخه‌های سبک‌تر و ساده‌تر، کاربردی‌تر هستند و برای حل مشکلات خاص برای کاربرانی که دستگاه‌های قدیمی‌تری دارند، با عملکرد و حافظه کمتر، مفید هستند.

انواع لوازم جانبی موبایل مانند گلس گوشی و قاب و گارد موبایل را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب از فروشگاه تخصصی فارس کالا تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا