logo

بررسی ایکس باکس وان اس؛ محصولی که دیر به بار نشست

چندی پیش مایکروسافت نسخه بهبود یافته از نسل آخر کنسول خود با نام ” ایکس ‎باکس وان اس ” را روانه بازار کرد. محصولی که شاید اگر مایکروسافت کمی زودتر از آن رونمایی می‎کرد، شانس بیشتری در مقابل پلی‎استیشن سونی داشت. در این محصول شاهد طراحی جذاب‎تر نسبت به نسل قبل، حافظه ذخیره‎سازی بیشتر، کنترلرهای جدید و پشتیبانی از رزولوشن 4K هستیم. این کنسول در سه مدل با حافظه‎های داخلی 500 گیگابایت، 1 و 2 ترابایت عرضه می‎شود که ارزان‎ترین مدل 250 دلار و گران‎ترین مدل 400 دلار قیمت دارند. تاکنون باندل‎هایی مانند Halo و Madden 17 برای این محصول عرضه شده و انتظار می‎رود در ماه‎های آینده باندل عناوین دیگری مانند Gears of War 4 نیز عرضه شود.

0

متاسفانه به دو دلیل نسخه جدید کنسول مایکروسافت ارزش خرید بالایی ندارد. اولین دلیل به تغییرات بسیار کم صورت گرفته در آن مربوط می‎شود که دارندگان نسخه معمولی ایکس‎باکس وان را چندان ترغیب به خرید نسخه جدید نمی‎کند. مهم‎تر آن است که مایکروسافت وعده داده نسل جدید کنسول بازی خود که با نام پروژه اسکورپیو شناخته می‎شود را در اواخر سال آینده معرفی کند. انتظار می‎رود نسل جدید تغییرات چشم‎گیری در بخش گرافیک داشته باشد و به طور کامل نیز از واقعیت مجازی پشتیبانی کند. به همین دلیل ممکن است کاربران ترجیح بدهند اکنون دست به خرید نزنند تا بتوانند سال آینده محصولی بسیار پیشرفته‎تر را خریداری نمایند.

2

طراحی کوچک‎تر و آراسته‎تر

ایکس‎ باکس جدید حدود 40 درصد نسبت به نسل قبلی خود کوچک‎تر است در حالی که منبع تغذیه آن نیز به صورت داخلی طراحی شده است. از نظر ظاهر نیز با زیباترین ایکس‎باکسی که تاکنون معرفی شده است مواجه هستیم. XBOX One S هم‎چنین می‎تواند به صورت عمودی نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته برای قرار دادن دستگاه در حالت عمودی به یک پایه نیاز دارید که در نسخه 2 ترابایتی در جعبه قرار گرفته است ولی در نسخه‎های دیگر باید با هزینه 20 دلار به صورت جداگانه خریداری شود.

xbox-one-s10

پشتیبانی از 4K و HDR

مایکروسافت پشتیبانی از رزولوشن 4K و حالت HDR را به کنسول جدید خود اضافه کرده است که شاید تنها تغییر در بخش گرافیکی دستگاه محسوب شود. البته برای استفاده از این قابلیت‎ها باید یک تلویزیون با پشتیبانی از این رزولوشن را نیز داشته باشید. هم‎چنین باید توجه کرد که محتوای 4K هنوز سهم زیادی از بازار را تصاحب نکرده است ولی انتظار می‎رود در آینده‎ای نزدیک رشد زیادی داشته باشد. در حال حاضر سرویس‎های استریم ویدیوی آنلاین مانند آمازون و نت‎فلیکس محتوای 4K را ارائه می‎کنند که میزان بسیار زیادی از پهنای باند را اشغال می‎کند. البته این محتوا از طریق دیسک‎های بلو-ری نیز در دسترس است. تاکنون بازی‎های بسیار کمی با پشتیبانی از HDR معرفی شده‎اند که هیچ کدام از آن‎ها نیز عرضه نشده‎اند. از مهم‎ترین این عناوین می‎توان به Gear of War 4 و Forza Horizon 3 اشاره کرد.

xbox-one-s07

کنترلر با طراحی جدید

کنترلر ایکس‎ باکس وان اس نیز مانند بدنه آن دچار تغییراتی در طراحی شده است. این کنترلر نسبت به نسخه قبلی دارای یکپارچگی بیشتری است و پهنای نوار بالایی آن نیز کمتر از قبل شده است. کنترلر جدید ایکس‎ باکس وان اس از بلوتوث نیز برای اتصال بهره می‎برد. با لطف پشتیبانی از بلوتوث دیگر برای استفاده از کنترلر بر روی رایانه نیازی به دانگل جداگانه نیست. در سوی دیگر جنس بدنه کنترلر مانند قبل نیست و حس یک محصول گران قیمت و با کیفیت را منتقل نمی‎کند.

3

فرستنده و گیرنده مادون قرمز

ایکس ‎باکس وان اس همانند نسل‎های قبلی خود از گیرنده مادون قرمز برای ارتباط با ریموت کنترل استفاده می‎کند. اما قابلیت جدید اضافه شده به آن فرستنده مادون قرمز است که به کمک آن می‎توان دیگر وسایل الکترونیکی موجود در اتاق را کنترل کرد.

با این که طراحی Xbox One S دچار دگرگونی شده اما مایکروسافت هیچ یک از قابلیت‎هایی که در نسل‎های قبلی حضور داشته اند را از وان اس حذف نکرده است. پورت‎هایی که در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته‎اند کمابیش مشابه نسخه اصلی ایکس‎باکس هستند. البته پورت کینکت از ایکس ‎باکس وان اس حذف شده است و برای اتصال کینکت به ایکس‎باکس باید یک رابط 40 دلاری را خریداری کنید. هم چنین دو پورت HDMI که یکی برای ورودی و دیگری برای خروجی تصویر استفاده می‎شوند نیز در محصول جدید تعبیه شده‎اند.

xbox-one-s17(1)

ایکس ‎باکس وان اس تمام عناوینی که تاکنون برای نسخه معمولی ایکس ‎باکس منتشر شده را اجرا می‎کند. هم‎چنین لیست بازی‎های ایکس‎باکس 360 که بر روی ایکس‎باکس وان نیز اجرا می‎شود در دسترس گیمرها قرار دارد. مایکروسافت ظاهر رابط کاربری خود را نیز به‎روزرسانی کرده و پشتیبانی از دستیار صوتی خود (کورتانا) را به وان اس اضافه کرده است که برای ارتباط با آن به هدست دارای میکروفون نیاز دارید. در آینده نزدیک نیز قابلیت Cross-Play نیز به ایکس‎باکس اضافه خواهد شد و گیمرهای کنسول و رایانه‎های شخصی می‎توانند برخی عناوین خاص را به طور مشترک تجربه کنند.

در پایان باید گفت اگر صاحب یک تلویزیون 4K نیستید و یا در حال حاضر نسخه قبلی ایکس ‎باکس را دارید نیازی به خرید ایکس باکس وان اس نخواهید داشت. حتی اگر کنسول ایکس ‎باکس ندارید نیز بهتر است سری قدیمی آن را تهیه کنید زیرا با آمدن واس اس سری قبلی دچار افت قیمت شده است. به طور کل به طرفداران کنسول‎های مایکروسافت توصیه می‎شود تا سال آینده صبر کنند تا بتوانند نسل جدید محصولات مایکروسافت که گفته می‎شود به طور کامل از واقعیت مجازی پشتیبانی می‎کند را خریداری نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا