logo

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

مقدمه:

انواع لوازم برقی و دیجیتالی برای کارکرد خود نیاز به اتصال به منبع برق دارند.حتی اگر منبع مستقلی هم مانند باتری داشته باشند باز هم باید برای شارژ شدن باتری دستگاه را به برق وصل کنید.امروزه باتری گوشی های هوشمند هر کدام ظرفیت های مشخصی دارند.و پس از تمام شدن شارژ باتری باید برای استفاده دوباره آن ها را شارژ کنید.در صورت عدم استفاده صحیح از باتری به مرور زمان باتری آسیب می بیند.و مجبور به تعویض آن خواهید بود. باتری های ساخت دست بشر به دلیل مواد مضری که دارد.به آب ، خاک و هوا ضرر رسانده و موجب آلودگی آن ها می شود.بنابراین اگر عملکرد و استفاده از باتری صحیح باشد.کم تر آسیب دیده و طول عمر بیشتری هم خواهد داشت.که این موضوع سبب حفظ محیط زیست هم می شود.به هیچ عنوان نمی توان ظرفیت باتری را افزایش داد. چرا که ظرفیت باتری با اندازه آن رابطه مستقیم دارد و با افزایش ظرفیت اندازه هم افزایش می یابد. این در حالی است که برای باتری هر گوشی که ظرفیت مشخصی دارد.اندازه مشخصی هم پشت گوشی در نظر گرفته شده است.بنابراین به هیچ عنوان نمی توان به ظرفیت باتری اضافه کرد اما می توان طول عمر آن را افزایش داد.در ادامه به معرفی راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل پرداخته شده است.

1-استفاده بی مورد از تعداد سیکل های شارژ:

هر باتری که روی دستگاه های دیجیتالی و برقی استفاده می شود.یک سیکل شارژ و ظرفیت شارژی دارد.به عنوان مثال یک باتری ظرفیت 5000 بار شارژ را داردواین ظرفیت ، شارژ صفر تا صد در صد را در بر می گیرد.اما زمانی که موبایل شما 70 درصد شارژ داشته باشد و آن را شارژ کنیم.از ظرفیت شارژ باتری یکی کم می کند.اما از 100 درصد به ما تنها 30 درصد شارژ میدهد.بهتر است هنگامی که شارژ باتری موبایل کم تر از 25 درصد شد آن را شارژ کنیم.حتی نباید بگذارید که باتری به صفر درصد برسد.چرا که ممکن است با صفر درصد شدن باتری کارایی آن کم تر شده و یا حتی از کار بیفتد.

2-جلوگیری از تغییرات دمای زیاد:

تغییرات دمای زیاد چه سرد بودن و چه گرم بودن هوا موجب آسیب دیدن گوشی و باتری آن می شود.امروزه اکثر باتری های گوشی های هوشمند از جنس لیتیوم یونی یا پلیمری هستند.گرما دشمن اینگونه باتری هاست.به علاوه اینکه قرار گیری باتری در معرض نور آفتاب ، باران ، رطوبت و حتی هوای سرد هم باعث کم تر شدن درجه سلامتی آن و هم چنین کاهش طول عمر آن می شود.باید سعی کنید دمای گوشی را کم تر از 40 درجه سانتی گراد نگه دارید.چرا که اگر اکثر اوقات در این دما باشد.بعد یک سال حدود 65 درصد ظرفیت اولیه باتری از دست خواهد رفت.

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟
راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

3-عدم استفاده از شارژر های سریع:

اکثر گوشی های هوشمند قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع را دارند.شرکت های طراح لوازم جانبی هم همواره در جهت بهبود کیفیت و عملکرد شارژر های سریع تلاش کرده اند.اما اکثر شارژر های سریع کیفیت مطلوبی نداشته و هم چنین نمی توانند میزان شدت جریان و ولتاژ ورودی به گوشی را با حداکثر توان گوشی یکسان کنند.برای همین به مرور زمان می توانند باعث آسیب به منبع تغذیه گوشی و حتی ای سی شارژ گوشی بشوند.بنابراین در شارژ گوشی های هوشمند بهتر است از شارژر های معمولی استفاده شود.

4-کاهش نور صفحه و قفل خودکار صفحه:

به جرئت می توان گفت صفحه نمایشگر گوشی های هوشمند با بزرگ تر شدن اندازه و بالاتر رفتن رزولوشن و کیفیت باعث مصرف بسیار زیاد انرژی باتری شده اند.هرچه نور صفحه را کم تر کنید مصرف باتری کم تر خواهد شد.همانطور که روشن ماندن صفحه از انرژی ذخیره شده باتری کم می کند.بهتر است تأخیر در خاموش شدن صفحه راکم تر کنید تا با روشن ماندن کم تر صفحه مصرف باتری کم تر شود.

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟
راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

5-استفاده از پس زمینه تیره:

همانطور که گفته شد روشنایی زیاد صفحه نمایشگر مصرف انرژی را بالا تر می برد.چرا که ال ای دی های بیشتری با رنگ های روشن استفاده شده که فعال بودن تعداد بیشتر چراغ ها مصرف باتری را هم بیشتر می کند.

7-فعال سازی حالت ذخیره باتری ( Power Saving Mode ):

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد.در محلی قرار بگیرید که برای مدت زمان طولانی دسترسی به پریز نداشته باشید.در این مواقع باید مصرف باتری را تا حداقل خود کاهش دهید. شما با فعال سازی قابلیت Power Saving Mode می توانید فعالیت های اضافی را کاملا تعلیق کرده و تا حد امکان شارژ باتری را حفظ کنید.

دو گزینه برای ذخیره سازی انرژی و صرفه جویی در مصرف باتری وجود دارد.اولین گزینه محدودیت های کمی دارد.به عنوان مثال در گوشی سامسونگ گلکسی S10 نور صفحه کم تر ، سرعت CPU پایین تر و استفاده از اینترنت کند تر می شود.اما گزینه دوم محدودیت های تکمیلی قرار داده و فقط به سرویس های ضروری اجازه عملکرد می دهد.

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟
راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

8-حذف برنامه های سنگین و پاک کردن فایل های اضافی:

عملا هر برنامه ای که سنگین تر و حجیم تر باشد مصرف بسیار زیادی هم از انرژی باتری دارد . به علاوه اینکه یک سری فایل های اضافی حافظه را پر می کنند. چون با پر شدن حافظه برنامه ها برای عملکرد دقیق و کامل خود به دنبال فضای خالی هستند.که همین موضوع باعث مصرف بیشتر باتری ها می شود.

9-خاموش کردن قابلیت های ارتباطی ( استفاده از وای فای به جای داده تلفن ):

هر عملکردی روی گوشی و باز کردن یا فعال کردن هر قابلیتی باعث مصرف بیشتر باتری می شود.اگر می خواهید در مصرف باتری صرفه جویی کرده و در طول مدت زمان کم تر از سلامت باتری گوشی بکاهید.قابلیت هایی مانند GPS ، مکان یابی NFC بلوتوث ، Google Assistant و قابلیت های دیگر مانند داده های تلفن می تواند با روشن ماندن مداوم می تواند به مرور زمان از درجه سلامت باتری کم کند.شما با فعال سازی قابلیت حالت هواپیما تقریبا تمامی موارد گفته شده را می توانید غیر فعال کنید.بهتر است به جای استفاده از داده های تلفن که مصرف زیادی از باتری دارند.تا جایی که امکان دارد از وای فای استفاده کنید.تا کم تر از باتری انرژی مصرف شده و به مرور سالم تر بماند.

10-غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها ، بی صدا کردن گوشی و پاک کردن اطلاعات اضافی صفحه نمایش:

هر اعلان صدادار یا ویبره داری باعص مصرف بیشتر باتری در لحظه می شود.همان ویبره و صدای کمی که برای خبر دادن به کاربر می آید خود تا حد کمی انرژی باتری را مصرف می کند.همچنین گفته شد که روشن ماندن صفحه از جمله دلایل مصرف زیاد باتری است.هرچه قدر صفحه نمایش خلوت تر باشد.کم تر از باتری مصرف می شود.با پاک کردن برنامه های اضافی از پس زمینه و عدم استفاده از جلوه های بصری و… می توانید مصرف باتری را کم تر و در طول زمان باعث سلامت و افزایش طول عمر آن شوید.

11-استفاده از برنامه های کمکی:

اگر برای شما مقدور نیست تمامی اعمال لازم برای مصرف کم تر باتری را انجام دهید.می توانید از برنامه هایی استفاده کنید که به راحتی به صورت خود کار همه این کار ها را انجام می دهد.برنامه IFTTT تمامی قابلیت هایی که استفاده نمی شوند را غیر فعال می کند.وقتی هم که انرژی باتری کم شده و به حد مشخصی می رسد.تنها سرویس های ضروری را فعال نگه داشته و سرویس های اضافی را غیر فعال می کند.

12-غیر فعال کردن قابلیت Auto-Brightness:

شاید فکر کنید که فعال کردن این قابلیت باعث تنظیم خودکار نور صفحه می شود.و به نوعی از مصرف بیشتر باتری جلوگیری می کند.اما باید توجه داشته باشید که با روشن ماندن این ویژگی دائما سنسوری که به شدت نور حساس است روشن است.تا با کم ترین تغییری آن را روی نور صفحه اعمال کند.و همواره در حال رد و بدل کردن اطلاعات می باشد.اطلاعات بیشتری به پردازنده ارسال می شود و در نتیجه قسمت های دیگر گوشی هم درگیر شده و مصرف باتری افزایش می یابد.

راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟
راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟

13-تنظیم شارژ صحیح گوشی و جلوگیری از شارژ بیش از حد:

شاید بتوان گفت عمده ترین دلیل خرابی باتری می تواند نحوه شارژ غلط گوشی باشد.بنابراین تنظیم شارژ صحیح باتری و گوشی ( که از مهم ترین راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل می باشد. ) تمام عملکرد های موجود در این زمینه را در بر می گیرد.یعنی یه هیچ عنوان نباید از کابل و سری شارژ بی کیفیت استفاده کنید.چون اختلال در برق رسانی به باتری هم به گوشی و هم به باتری صدمه می زند.هنگام شارژ تا جایی که مقدور است از گوشی استفاده نکنید.چرا که در یک لحظه هم باید باتری تکمیل شود هم اینکه با روشن ماندن صفحه و کار با گوشی باید انرژی لازم برای عملکرد کاربر تأمین شود.که این باعث بالاتر رفتن دمای گوشی و آسیب به باتری و گوشی می شود.

دلیل عمده خرابی باتری گوشی ها بیش از حد شارژ شدن باتری است.درست است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی تراشه هایی درون شارژر ها و گوشی ها قرار داده شده تا با کامل شدن شارژ گوشی اتصال قطع شود.اما همین ماندن گوشی در شارژ شدت جریان را به باتری داده و باتری آن را هدر می دهد.که خود این عملکرد باعث ایجاد گرما و آسیب سخت افزاری می شود.هرچه شدت و زمان شارژ شدن باتری پس از کامل شدن شارژ بیشتر باشد.بیشتر شاهد افت توان باتری و گرم شدن باتری هستید که این دو دشمن باتری های لیتیومی به کار رفته در گوشی های هوشمنداست.

جمع بندی:

همانطور که گفته شد اکثر گوشی های هوشمند از باتری های لیتیوم یونی یا پلیمری استفاده می کنند.این باتری ها با عملکرد های روزانه ما طول عمر کمی پیدا می کنند.اما اگر بتوانیم کمی از کار های اضافی روزانه که با گوشی انجام می دهیم کم کنیم.مصرف آن ها کم تر شده سلامت و امنیت آن ها تضمین شده و طول عمر آن ها افزایش می یابد.

امروزه هزینه تعمیر و تعویض قطعه گوشی های هوشمند بسیار بالاست.بنابراین بهترین راه برای محافظت از گوشی پیشگیری از هر گونه آسیب به اجزای سازنده گوشی و استفاده از لوازم جانبی با کیفیت است.باتری گوشی جزئی از گوشی است که بدون آن کار با گوشی غیر ممکن است.بنابراین حفاظت از آن هم اهمیت بسیار زیادی دارد.اگر نمی خواهید با آسیب دیدن باتری هزینه ها زیادی روی دوش شما قرار گیرد و یا دیگر اجزا گوشی آسیب ببیند.به شما پیشنهاد می شود با راه حل های گفته شده از آسیب به باتری و افزایش عمر باتری و گوشی موبایل جلوگیری کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «راه حل های افزایش عمر باتری گوشی موبایل چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا