logo

PET، TPU یا شیشه نشکن، همه آنچه که برای انتخاب محافظ صفحه گوشی باید بدانید

همه ما گوشی هایمان را برای لحظاتی در آشپزخانه، حمام و … رها می‌کنیم. هنگامی که گوشی از دست ما رها می شود هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از خراش یا شکستن شیشه آن وجود ندارد و تنها محافظ های صفحه نمایش می توانند به شما کمک کنند. اما چگونه می توانید بفهمید که کدام یک برای شما مناسب است؟ نصب محافظ های صفحه نمایش گوشی امروزی آسان تر، ارزان تر و از هر نظر بهتر از قبل است.

سه نوع محافظ صفحه نمایش وجود دارد: PET، TPU (پلی اورتان) و شیشه نشکن. و دو روش برای نصب آنها روی صفحه نمایش گوشی وجود دارد یکی خشک و دیگری مرطوب. در این مقاله از فارس کالا اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد محافظ های صفحه نمایش و تفاوت‌های کلیدی بین محافظ‌های صفحه PET، TPU و Tempered Glass آورده شده است تا به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید.

PET، TPU یا شیشه نشکن، همه آنچه که برای انتخاب محافظ صفحه گوشی باید بدانید

محافظ صفحه فیلم PET

 PET به معنای “پلی اتیلن ترفتالات” و نوعی پلاستیک است که بسته به کاربردهای خاص در انواع مختلف موجود است. در صنعت تولید پت برای چیزهای معمولی مانند ظروف مایع و مواد غذایی استفاده می شود. محافظ های صفحه PET پلاستیکی از یک روکش پلی استر با یک پوشش مات مقاوم در برابر خراش در یک طرف و یک چسب سیلیکونی در طرف دیگر تشکیل شده اند.

1 13

موارد با کیفیت یک لایه ضد خش کاربردی به صفحه نمایش شما اضافه می کنند، اما هیچ محافظتی در برابر ضربه ندارند. مقاومت آنها در برابر خراش به خوبی گوریلا گلس نیست، اما در صورتی که چیزی ساینده با صفحه نمایش شما تماس پیدا کند محافظت خوبی دارند. آنها ارزان هستند و معمولا در بسته های سه تایی یا بیشتر عرضه می شوند. نقطه ضعف آنها این است که پلاستیک به راحتی در اثر اشعه خورشید و تجمع روغن از انگشتان شما تغییر رنگ می دهد و به اندازه شیشه در لمس احساس خوبی ندارد.

محافظ صفحه نمایش TPU

TPU (پلی‌روتان ترموپلاستیک) این پلاستیک از نظر شیمیایی تقویت شده است که خواص آن شامل مقاومت در برابر خراش، خاصیت ارتجاعی، مقاومت در برابر روغن و چربی و افزایش چقرمگی است. و از آنجایی که از ماده الاستیک است، توانایی های خود درمانی محدودی دارد.

این بدان معناست که نرمی جزئی آن به آن این قدرت را می‌دهد تا ضربه‌های غیر شدید و خراش‌های سبک‌تر را جذب کند. به عنوان مثال، خراش های سبک تر معمولاً فقط یک فرورفتگی کوچک در پلاستیک نرم ایجاد می کنند که به آرامی به حالت عادی باز می گردد.

2 1

جا دارد توضیحی در مورد برچسب “درجه نظامی” که اکثر محافظ های TPU با افتخار آن را یدک می کشند هم اضافه کنیم. یکی از تولید کنندگان می گوید که این ماده “برای محافظت از جت های جنگنده” استفاده می شود. با این حال، گرفتن قاب TPU یا محافظ صفحه با درجه نظامی تضمین نمی کند که از همان کیفیت مواد ساخته شده باشد. 

اگر مایل به پرداخت قیمت کمی بالاتر هستید، منطقاً محافظ TPU انتخاب بهتری نسبت به محافظ PET است. چرا که محافظت در برابر ضربه بهتری را فراهم می کند و همچنین در لمس زیباتر است، اگرچه مانند شیشه صاف نیست. 

محافظ صفحه نمایش شیشه نشکن

محافظ صفحه نمایش شیشه نشکن بهترین گزینه ای است که می توانید خریداری کنید. از نظر مواد، یک محافظ شیشه نشکن با کیفیت بالا چند لایه است که معمولاً از سیلیکون ضربه‌گیر در لایه زیرین آن استفاده می‌شود. Tempered Glass از هر نظر بر جایگزین های خود برتری دارد. انتقال نور بهتری دارد و باعث می شود صفحه نمایش واضح تری داشته باشد.

ضد انعکاس و کاهش تابش خیره کننده است. دارای پوشش اولئوفوبیک است که اثر انگشت را به شدت کاهش می دهد. حس صافی شیشه واقعی را در زیر انگشتان شما دارد و حتی می تواند در برابر خراش های شن مقاومت کند و آن را به تنها گزینه مناسب برای مسافران ساحل تبدیل می کند.

3 7

محافظ‌های شیشه T دارای درجه سختی 8H تا 9H هستند، به این معنی که به اندازه کافی سخت هستند تا در برابر خراش هر چیزی بجز اکسید آلومینیوم بسیار سخت مقاومت کند. با این حال، آنها ضد شکستگی نیستند. و در واقع شیشه فشرده شده است که در صورت سقوط، محافظ تمام آسیب ها را جذب کرده و به تکه های ریز تبدیل می شود. احتمال اینکه صفحه نمایش شما در زیر آن آسیب نبیند بسیار زیاد است.

بنابراین، به جای نیاز به تعویض کل صفحه نمایش، فقط باید یک محافظ جدید تهیه کنید. همانطور که احتمالاً انتظار داشتید، محافظ های شیشه ای گران قیمت ترین نوع محافظ نمایشگر هستند. با این حال، به لطف محبوبیت و رقابت شدید بین تولید کنندگان، قیمت ها به شدت کاهش یافته است.

لوازم جانبی انواع گوشی های هوشمند از گلس موبایل تا قاب و گارد گوشی و شارژر و کابل را با تضمین کیفیت و قیمت از فروشگاه تخصصی و معتبر فارس کالا خریداری نمایید.

نصب محافظ صفحه نمایش خشک

دو روش برای نصب گلس موبایل وجود دارد، خشک و مرطوب که روش نصب معمولاً روی جعبه مشخص می شود. نصب محافظ صفحه نمایش می تواند کاری خسته کننده و دشوار باشد و بسیاری از افراد در انجام آن مردد هستند، برخی حتی ترجیح می دهند این کار را به یک متخصص بسپارند. البته تولید کنندگان محافظ نمایشگر گوشی این را می دانند و تمام تلاش خود را می کنند تا تمام ابزارها و دستورالعمل های لازم را ارائه دهد تا هر کسی بتواند این کار را انجام دهد.

4 5

روش خشک محافظ را با الکتریسیته ساکن به صفحه نمایش می چسباند. هیچ چسبی وجود ندارد و کاربرد آن بسیار ساده است. مراحل دقیق روی بسته بندی توضیح داده خواهد شد، اما در ادامه چند نکته آورده شده است:

1- وارد محیطی عاری از گرد و غبار شوید. در خانه، حمام شما بعد از دوش گرفتن، مکان خوبی برای انجام این کار است، زیرا بخار باعث می شود که هیچ ذرات گرد و غباری در اطراف شناور نباشد.

2- گوشی خود را کاملا تمیز کنید. اکثر محافظ ها اکنون با دستمال های مخصوص و حتی برچسب هایی ارائه می شوند تا ذرات گرد و غبار باقیمانده را جدا کنند.

3- محافظ صفحه را با دقت روی صفحه نمایش قرار دهید. برخی از محافظ ها با ابزار یا برچسب های مخصوصی عرضه می شوند که به تراز کردن آن کمک می کند. پلاستیکی که محافظ را می پوشاند جدا کنید و محافظ را روی نمایشگر قرار دهید. اگر کاملاً تراز نشده است، می‌توانید به آرامی آن را بردارید و دوباره امتحان کنید.

4- از پارچه نرمی یا چیز پلاستیکی استفاده کنید تا حباب های هوا را بردارید و مطمئن شوید که محافظ محکم به صفحه نمایش چسبیده است. همیشه از وسط نمایشگر شروع کنید و به سمت لبه ها حرکت کنید. در آخر پلاستیک روی محافظ را جدا کنید.

نصب محافظ صفحه نمایش مرطوب

نصب مرطوب ممکن است ترسناک به نظر برسد اما در عمل خیلی سخت تر از نصب خشک نیست. این فرآیند بسیار شبیه به آنچه در بالا توضیح داده شد است می باشد. با این حال، قبل از قرار دادن محافظ روی نمایشگر، ابتدا باید مقداری چسب مایع روی آن بمالید. بسته به برندی که انتخاب کرده اید روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

5 5

برخی بطری های اسپری کوچک را با محلول داخل آن ارائه می کنند. نمایشگر یا محافظ را اسپری می کنید و سپس باید محافظ را با کمی حرکت دادن به اطراف تنظیم کنید تا متناسب شود. پس از آن، برای حذف هرگونه حباب و مایع اضافی بین نمایشگر و محافظ اقدام کنید. برخی مارکها همراه با محافظ یک ابزار ویژه ارائه می شود که گوشی شما را نگه می دارد.

این به پخش یکنواخت مایع کمک می کند و این اطمینان را به شما می دهد که محافظ کاملاً بدون هیچ تلاشی در یک راستا قرار گرفته و اعمال می شود. شرکت هایی هم وجود دارند که محافظ های نصب مرطوب را با استفاده از چسب هایی که نیاز به پخت در نور UV دارند، می فروشند. البته، آنها با نور ماوراء بنفش در جعبه عرضه می شوند، اما قیمت آن می تواند بسیار بالا باشد، هرچند هنوز ارزان تر از یک صفحه نمایش جدید است.

محافظ صفحه و حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر

حسگرهای اثرانگشتی که در زیر نمایشگر قرار می‌گیرند اکنون رایج هستند و این می تواند منجر به عدم خواندن صحیح یا ناسازگاری بین برخی از سنسورها و محافظ ها شود. حتی بدتر از آن، محافظ صفحه می تواند امنیت گوشی شما را به خطر بیندازد.

6 7

حسگر اثرانگشت اولتراسونیک سامسونگ گلکسی اس 10 با برخی از محافظ‌ها مشکل داشت که به دستگاه‌ها اجازه می‌داد با انگشت‌های ثبت‌نشده باز شوند. در حالی که این مشکل برطرف شده است، بهتر است مطمئن شوید که کدام محافظ‌ها توسط سازنده گوشی هوشمند شما توصیه شده یا پشتیبانی می‌شوند.

آیا محافظ صفحه می تواند خراش های صفحه را پنهان کند؟

اول اینکه بستگی به شدت خراش دارد. بدیهی است که هر چه خراش عمیق تر باشد احتمال ناپدید شدن آن در زیر محافظ کمتر است. اما بیشتر به این بستگی دارد که از چه محافظی استفاده می کنید. اگر هدف شما پنهان کردن خراش هاست، بهترین گزینه محافظی با چسب مایع است.

مایع فضای خالی کوچک باقی مانده از خراش را پر می کند و پس از روشن شدن گوشی خراش می تواند به طور کامل ناپدید شود. برای خراش های بسیار ریز، حتی یک محافظ معمولی خشک می تواند برای پوشاندن آنها کافی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا