logo

چگونه ویروس ها و بدافزارها را از گوشی اندروید حذف کنیم

ویروس‌های موبایل در مقایسه با ویروس‌های رایانه‌ای ناشناخته هستند و کاربران اینترنت مدت‌هاست که بر سر وجود آن‌ها بحث می‌کنند. گوشی های اندرویدی به دلیل سیستم عامل متن باز (OS) که دارند بیشتر از آیفون ها در معرض بدافزار هستند.

 تلفن شما می‌تواند بدافزار را از وب‌سایت‌ها، برنامه‌های شخص ثالث یا تعاملات عجیب ایمیل و پیام متنی دریافت کند. نشانه‌هایی از آلوده شدن آن وجود دارد، از عملکرد کند گرفته تا مصرف بیش از حد داده.  درست مانند رایانه های رومیزی، گوشی های اندروید نیز می توانند توسط بدافزارها و انواع دیگر ویروس ها آلوده شوند.

این مقاله از فارس کالا شما را از طریق مراحل متعدد مربوط به نحوه حذف بدافزار از دستگاه های اندرویدی راهنمایی می کند. 

چگونه ویروس ها و بدافزارها را از گوشی اندروید حذف کنیم

 
بدافزار چیست؟

بدافزار به هر نوع نرم افزار مخربی اطلاق می شود که وارد رایانه، شبکه یا سرور رایانه می شود. بدافزار به عنوان یک اصطلاح عمومی برای کرم ها، ویروس ها و هر برنامه رایانه ای مضر استفاده می شود. هدف بدافزار آسیب مستقیم به دستگاه‌های و دسترسی به انواع اطلاعات حساس است.

که می‌تواند شامل هر چیزی از اطلاعات کارت اعتباری شما گرفته تا گذرواژه‌هایی باشد که برای حساب بانکی و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید. در حالی که همه ویروس‌ها بدافزار هستند، اما هر یک از بدافزارها یک ویروس محسوب نمی‌شوند. سه نوع بدافزار اصلی که ممکن است دستگاه اندرویدی شما را آلوده کند عبارتند از کرم، ویروس و تروجان.

13 2


آنچه بدافزارها می توانند با گوشی های اندرویدی انجام دهند

پس از آلوده کردن گوشی های اندرویدی، بدافزارها می توانند کارهای زیادی انجام دهند. به هر حال، هدف بدافزار ایجاد درآمد برای مجرمان سایبری است. بدافزار در دستگاه‌های اندرویدی می‌تواند برنامه‌های مخرب را دانلود کند، صفحات وب ناامن را باز کند و اطلاعات را سرقت کند.

این اطلاعات می تواند شامل گذرواژه، اطلاعات شخصی، مکان و لیست تماس شما باشد. هنگامی که یک هکر به دستگاه اندرویدی شما دسترسی پیدا می کند، می تواند اطلاعات شما را در وب بفروشد یا از آن استفاده کند. بدافزار پیچیده تر به شکل باج افزار است که می تواند تلفن شما را قفل کند و برخی از داده ها و اسناد شما را رمزگذاری کند.

چگونه بفهمم گوشی اندرویدی من بدافزار دارد؟

در حالی که شناسایی آسیب خارجی به تلفن آسان است، بدافزار می تواند آسیب داخلی وارد کند که شناسایی آن چالش برانگیزتر است. در بسیاری از موارد، بدافزار جای قابل توجهی را در تلفن اندرویدی شما اشغال می کند که می تواند باعث کندی سرعت و سایر مشکلات مشابهی شود که نشان دهنده وجود بدافزار است. 

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد بدافزار گوشی اندروید شما را آلوده کرده است:

-خرابی های مکرر برنامه: خرابی برنامه ها اجتناب ناپذیر است. اما اگر برنامه های بیشتری به طور غیرمنتظره بسته می شوند یا به درستی کار نمی کنند، ممکن است پای یک بدافزار در میان باشد.

-افزایش مصرف داده: برنامه های آلوده در پس زمینه اجرا می شوند و داده های بیشتری مصرف می کنند. می توانید آنها را به زور ببندید یا اطلاعات ذخیره سازی آنها را پاک کنید، اما این راه حل موقتی است. 

متن‌های هرزنامه غیرقابل توضیح: بدافزار می‌تواند لینک‌هایی را از طریق ایمیل یا متن به مخاطبین شما ارسال کند تا آنها را طعمه خود کند. هکرها همچنین ممکن است از آنها برای خرید بدون اطلاع شما استفاده کنند. ممکن است متوجه این تراکنش‌های مشکوک در صورت‌حساب بانکی خود شوید یا رسیدها را از طریق ایمیل دریافت کنید.

تخلیه سریع باتری: از آنجایی که برنامه های آلوده بدون اطلاع شما در پس زمینه اجرا می شوند، می توانند عمر باتری شما را کاهش دهند.

هجوم تبلیغات: زمانی که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم دستگاه شما را خراب می کنند، ممکن است مرورگر شما را کنترل کند، شما را به صفحات وب مختلف هدایت کند، افزونه های غیرمجاز نصب کند و شما را با تبلیغات زیادی هدف قرار دهد.

Google شما را از سیستم خارج می‌کند: وقتی Google بدافزار را در دستگاه شما شناسایی می‌کند، به‌طور خودکار حساب‌های شما را حذف و یک هشدار نمایش می‌دهد. تیتر این است: شما برای محافظت از خود از سیستم خارج شده اید.

-برنامه های عجیب ظاهر می شوند: برنامه های جدید به طور ناگهانی در گوشی شما ظاهر می شوند و شما نصب آنها را به خاطر نمی آورید.

-زمان زیادی برای بارگذاری برنامه ها طول می کشد.

-متوجه برنامه هایی روی گوشی خود می شوید که دانلود آنها را به خاطر نمی آورید.

-قبض تلفن شما بالاتر از آنچه باید است.

چگونه بدافزار را در گوشی اندروید خود تشخیص دهیم؟

شما می توانید چندین کار را برای تشخیص وجود بدافزار در دستگاه اندرویدی خود انجام دهید، که اصلی ترین آنها اجرای اسکن آنتی ویروس استاندارد است. اسکن های آنتی ویروس و برنامه های مختلفی وجود دارد که می توانید به گوشی خود اضافه کنید. این برنامه ها می توانند رایگان یا پولی باشند.

به خاطر داشته باشید که گران ترین برنامه آنتی ویروس همیشه بهترین نیست. بنابراین، مطمئن شوید که برنامه ای را انتخاب می کنید که عملکرد کاملی را ارائه می دهد و صرفاً ویژگی اسکن سریع را ارائه نمی دهد. اسکن‌های سریع می‌توانند به بررسی مناطق مشترک دستگاه شما برای ویروس‌ها کمک کنند.

با این حال، اگر می خواهید برنامه تمام جنبه های گوشی اندرویدی شما را بررسی کند، اسکن کامل ضروری است. یک اسکن سریع همچنین ممکن است به شما این باور غلط بدهد که گوشی شما عاری از ویروس ها و بدافزارهای مضر است.

12 1
چگونه ویروس ها و بدافزارها را از گوشی اندروید حذف کنیم

چگونه بدافزار را به طور کامل از اندروید حذف کنم؟

پس از شناسایی بدافزار در تلفن اندرویدی خود، می توانید با دنبال کردن پنج مرحله ساده، بدافزار را حذف کنید.

مرحله 1: قبل از انجام تحقیقات، فوراً تلفن خود را خاموش کنید

پس از شناسایی بدافزار، باید در حین انجام تحقیقات، دستگاه را به طور کامل خاموش کنید. خاموش کردن دستگاه از بدتر شدن مشکل جلوگیری میکند و ممکن است مانع از انتشار بدافزار به سایر شبکه‌های مجاور شود. اگر نام برنامه یا برنامه‌ای را که حاوی بدافزار است می‌دانید، باید یک زمان را به تحقیق در مورد نام برنامه اختصاص دهید.

تا درباره کارهایی که می‌تواند با گوشی شما انجام دهد بیشتر بدانید. اگر نام آن را نمی دانید، علائمی را که متوجه شده اید در رایانه دیگری جستجو کنید. تنها راه از بین بردن بدافزار در تلفن اندرویدی شناسایی برنامه آلوده به بدافزار است.

مرحله 2: تلفن را در حالت ایمن یا حالت اضطراری روشن کنید

هنگامی که فهمیدید کدام برنامه باید حذف شود، باید گوشی خود را در حالت ایمن یا حالت اضطراری روشن کنید. جابجایی به حالت ایمن برای اکثر دستگاه‌های اندرویدی نسبتاً ساده است و می‌تواند با روشن کردن دستگاه، نگه داشتن دکمه پاور برای چند ثانیه و ضربه زدن روی دکمه خاموش کردن رخ دهد.

 هنگامی که گزینه حالت امن را فعال کردید، گوشی شما ریستارت می شود. قرار گرفتن در حالت امن برای جلوگیری از انتشار بدافزار ضروری است. زیرا برنامه را با بدافزار در آن حذف نصب می کنید.

مرحله 3: به تنظیمات دستگاه بروید تا برنامه مخرب را پیدا کنید

وقتی در حالت ایمن هستید، وارد بخش «تنظیمات» گوشی اندرویدی خود شوید. با کلیک کردن روی نماد چرخ دنده روی صفحه می توانید به این حالت دسترسی پیدا کنید. همچنین می توانید بخش “تنظیمات” را در دستگاه خود جستجو کنید. در تنظیمات، به پایین اسکرول کنید تا گزینه “apps” را ببینید که باید روی آن کلیک کنید.

سپس لیستی از برنامه هایی که در گوشی شما وجود دارد به شما داده می شود. این لیست را بررسی کنید تا زمانی که متوجه شوید کدام برنامه آلوده است و باید حذف شود. اگر برنامه یک برنامه اصلی است، ممکن است نتوانید آن را حذف کنید. در عوض، می‌توانید برنامه را غیرفعال کنید. با این حال، بعید است که یک برنامه اصلی منبع ویروس یا بدافزار باشد.

111

مرحله 4: برنامه آلوده را حذف نصب کنید

حذف نصب یک برنامه آسان است و با انتخاب برنامه شروع می شود، که گزینه هایی مانند «توقف اجباری»، «بستن اجباری» یا «حذف نصب» را در اختیار شما قرار می دهد. برای خلاص شدن از شر برنامه ای که در گوشی شما مشکل ایجاد کرده است، گزینه Uninstall را انتخاب کنید. مواقعی وجود دارد که نمی توانید برنامه ای را که حاوی ویروس است به درستی حذف کنید.

در این شرایط، باج‌افزار می‌تواند وارد تنظیمات مدیریتی شما شود و اطمینان حاصل کند که برنامه قابل حذف نیست. با رفتن به منوی تنظیمات اصلی و انتخاب بخش “امنیت” می توانید این مشکل را برطرف کنید. قسمت مدیریت دستگاه تلفن را جستجو کنید. در این قسمت، باید این امکان را داشته باشید که تنظیمات مدیریت را تغییر دهید تا به شما اجازه حذف برنامه را بدهد.

مرحله 5: تنظیم مجدد کارخانه را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید با رسانه‌ها و محتوای فعلی گوشی اندروید خود خداحافظی کنید، بازیابی به تنظیمات کارخانه یک گزینه عالی برای از بین بردن بدافزار است. این فرآیند ویروس ها و بدافزارها را حذف می کند، اما بدافزارهای قوی تر ممکن است زنده بمانند. ممکن است با اسکن عمیق آنتی ویروس تا حد امکان بدافزار را شناسایی کنید.

مرحله 6: محافظت از بدافزار را دانلود کنید

هنگامی که با موفقیت این بدافزار را حذف کردید، باید بر دانلود محافظت از بدافزار و افزایش دانش خود در مورد نحوه حذف بدافزار از دستگاه های اندرویدی تمرکز کنید. مطمئن شوید که از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که فایل‌های غیرضروری را حذف می‌کند، از اطلاعات شما محافظت می‌کند و ویروس‌ها را اسکن می‌کند. همچنین باید مرتباً به‌روزرسانی‌ها را بررسی کنید تا برنامه آنتی‌ویروس را با حفاظتی که ارائه می‌کند به‌روز نگه دارید.

نکاتی برای دور نگه داشتن بدافزار از تلفن اندرویدی شما

دانستن نحوه حذف بدافزار از اندروید مفید است اما بهتر این است که آنها را از گوشی خود دور نگه دارید. شما می توانید این مراحل ساده را برای جلوگیری از ویروس ها و سایر بدافزارها از تلفن خود انجام دهید:

اطمینان حاصل کنید که روی نرم افزارهای امنیتی معتبر و قوی سرمایه گذاری می کنید.

-روی پیوندهای موجود در پیام‌های متنی یا ایمیل‌هایی که با آن‌ها آشنایی ندارید، کلیک نکنید.

نرم افزار و سیستم عامل خود را به روز نگه دارید.

از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که از اتصال WiFi ناامن استفاده نمی کنید.

-هنگامی که به اتصالات شبکه عمومی دسترسی دارید، ممکن است یک VPN ضروری باشد.

-فقط برنامه ها را از فروشگاه Google Play و سایر منابعی که می توانید به آنها اعتماد کنید نصب کنید.

برای خرید لوازم جانبی گوشی های هوشمند اعم از گلس گوشی و  قاب موبایل می توانید از طریق سایت فروشگاه فارس کالا که عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین لوازم جانبی اصل می باشد اقدام کنید. در این فروشگاه می توانید با اطمینان از اصل بودن لوازم جانبی موبایل خرید خوب و هوشمندانه ایی را تجربه کنید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا