logo

ویژگی های اندروید 14: هر آنچه که باید بدانید

در 4 اکتبر 2023، گوگل نسخه پایدار اندروید 14 را منتشر کرد. تلفن‌های پیکسل خودش اولین گوشی‌هایی هستند که این به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند و پس از آن گوشی‌های هوشمند واجد شرایط از سایر OEM‌های اندرویدی قرار خواهند گرفت.

کسانی که گوشی هایی از برندهای دیگر دارند باید منتظر انتشار اندروید 14 مخصوص OEM باشند. در ادامه با فارس کالا همراه باشید تا با هم نگاهی به ویژگی‌های جدید اندروید 14 بیندازیم.

اندروید 14: نام و تاریخ انتشار

قبل از اندروید 10، گوگل نسخه های اندرویدی خود را به نام غذاهای شیرین نام می برد. این شامل اندروید 7 نوقا، اندروید 8 اوریو و اندروید 9 پای بود. امروزه گوگل فقط به شماره نسخه پایبند است، بنابراین اندروید 14 به سادگی با نام اندروید 14 شناخته می شود.

گوگل عرضه پایدار اندروید 14 را در کنار عرضه سری گوگل پیکسل 8 آغاز کرده است. این به روز رسانی همچنین به دستگاه های Pixel 4a 5G و بالاتر از جمله Pixel Tablet به طور همزمان خواهد رسید.

OEM ها معمولا کمی بیشتر طول می کشد تا نسخه های جدید اندروید را منتشر کنند، اما شرکت هایی مانند سامسونگ و شیائومی باید ابتدا آن را با پوسته های نرم افزاری خود سفارشی کنند.

گوگل اعلام کرده است که اندروید 14 در گوشی های سامسونگ iQOO، Nothing، OnePlus، OPP، Realme، Sharp، Sony، Tecno، vivo و Xiaomi اواخر امسال در دسترس خواهد بود.

12 24

ویژگی های اندروید 14: هر آنچه که باید بدانید

 

ویژگی های دسترسی اندروید

13 18

مقیاس بندی فونت Google Android 14

گوگل در طول سال ها کار خوبی را در زمینه پیاده سازی ویژگی های دسترسی انجام داده است. اندروید 13 حالت خواندن جدیدی را برای کاربران کم بینا، پشتیبانی از صفحه نمایش بریل بومی و توضیحات صوتی معرفی کرد.

در همین حال، اندروید 12 بزرگنمایی صفحه نمایش بهبود یافته و توانایی کنترل صفحه نمایش خود را با حرکات صورت ارائه کرد.

اندروید برای سال‌ها از فونت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند، اما اگر بزرگ‌ترین گزینه برای شما به اندازه کافی بزرگ نباشد، چه؟ یکی از بزرگترین ویژگی های اندروید 14 اندازه فونت بزرگتر است. گوگل به طور خاص اشاره می کند که کاربران اکنون می توانند اندازه فونت را تا 200 درصد در اندروید 14 در مقابل اندروید 13 تغییر دهند.

جالب اینجاست که این شرکت می‌گوید از مقیاس‌بندی فونت غیرخطی نیز استفاده می‌کند تا متنی که از قبل بزرگ است، افزایش اندازه بیشتری را مشاهده نکند. به عنوان مثال، عنوان ممکن است افزایش اندازه نداشته باشد، اما متن کوچکتر زیر عنوان ممکن است بزرگتر شود.

گزینه های نور اعلان ها در اندروید 14

14 10

اگر کم شنوایی دارید، اندروید 14 به شما این امکان را می دهد که با استفاده از فلاش دوربین و نمایشگر برای روشن شدن، اعلان ها را ببینید. می توانید این تنظیمات را در بخش Accessibility تغییر دهید. انتخاب شما این است که فلاش دوربین، فلاش نمایشگر یا هر دو را همزمان داشته باشید.

با فلاش نمایشگر هم می توانید رنگ فلاش را انتخاب کنید. با این حال، نمی‌توانید نحوه رخ دادن فلاش‌ها (پالس، فلاش، موج، و غیره) را تغییر دهید و نمی‌توانید سفارشی‌سازی‌های هر برنامه را ایجاد کنید. این ویژگی یا “روشن” یا “خاموش” است.

بهبودهای مرتبط با زبان

اندروید 14 همچنین ترفندهای مربوط به زبان را ارائه می‌کند که با پشتیبانی بهتر از زبان‌های جنسیتی (مانند فرانسوی و آلمانی) از طریق Grammatical Inflection API شروع می‌شود.

یکی دیگر از ترفندهای مرتبط با زبان این است که توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند از کنترل‌های زبانی دقیق‌تر برای هر برنامه استفاده کنند.

این کنترل‌ها اکنون به توسعه‌دهندگان برنامه این امکان را می‌دهند که «فهرست زبان را در هر منطقه سفارشی کنند، آزمایش‌های A/B را اجرا کنند و اگر برنامه شما از فشارهای محلی‌سازی سرور استفاده می‌کند، محلی‌های به‌روز ارائه کنند».

ترجیحات منطقه ای

اگر اروپایی هستید که در ایالات متحده زندگی می کنید، ممکن است بخواهید از اندازه گیری ها، تقویم ها و سیستم های دیگر به سبک یورو استفاده کنید.

با اندروید 14 این امکان وجود خواهد داشت. برای مثال، می‌توانید واحدهای دما را درجه سانتیگراد و یا اولین روز هفته را دوشنبه بسازید.

ویژگی ها و ترفندهای باتری اندروید 14

15 5

شارژ پورت کابل USB C

اندروید 14 تغییرات مختلفی را برای بهبود عمر باتری به ارمغان می آورد. شما نباید انتظار چیز عظیمی مانند حالت Doze در اندروید مارشمالو یا صرفه جویی شدید باتری را داشته باشید.

اما این تغییرات همچنان باید صرفه جویی زیادی را به همراه داشته باشد. برای شروع، گوگل دو API اندروید (سرویس‌های پیش‌زمینه و زمان‌بندی کار) را با هدف بهبود کارایی برای کارهایی مانند فعالیت‌های پس‌زمینه و دانلود فایل‌های حجیم تغییر می‌دهد.

گوگل در مورد ترفندهای مربوط به دانلود/آپلود فایل‌ها می‌گوید: «کار انتقال داده‌ای که توسط کاربر آغاز می‌شود، مدیریت دانلودها و بارگذاری‌های آغاز شده توسط کاربر را آسان‌تر می‌کند.

به‌ویژه زمانی که به محدودیت‌هایی مانند دانلود فقط از طریق Wi-Fi نیاز دارند». تمرکز عمر باتری به اینجا ختم نمی شود، زیرا اندروید 14 همچنین سیستم پخش داخلی پلتفرم را برای کارایی بهتر بهبود می بخشد.

مجوز جدید برای آلارم

Google در حال اجرای یک مجوز «زمان‌بندی دقیق زنگ هشدار» است که از همه برنامه‌های تازه نصب‌شده که ساعت یا تقویم نیستند، می‌خواهد این مجوز را از کاربران درخواست کنند.

این شرکت با بیان اینکه عملکرد دقیق هشدار می‌تواند عمر باتری و سایر منابع را تحت تأثیر قرار دهد، این افزوده را توضیح داد.  یکی از ویژگی‌های بازگشتی که از دیدن آن خوشحالیم، ویژگی «زمان صفحه از آخرین شارژ کامل» است.

این گزینه پس از اینکه در اندروید 12 به نفع مصرف باتری شما در 24 ساعت گذشته پنهان شد، در منوی تنظیمات باتری بازگشته است. اگر می خواهید ایده دقیق تری در مورد مدت زمان ماندگاری گوشی خود داشته باشید، این گزینه بازگشت مفید است.

اطلاعات باتری جدید

اندروید 14 به شما امکان می دهد اطلاعات باتری جدید مانند تاریخ ساخت و تعداد چرخه آن را مشاهده کنید. اطلاعات را می توان در تنظیمات > درباره تلفن > اطلاعات باتری پیدا کرد. با این حال، ممکن است در همه گوشی ها نمایش داده نشود.

ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی اندروید14

16 5

با نصب برنامه های فوق قدیمی خداحافظی کنید

یکی از بزرگترین تفاوت های اندروید 14 با اندروید 13 این است که به روز رسانی جدید اکنون نصب برنامه های قدیمی اندروید را مسدود می کند. گوگل می گوید این تغییر به طور خاص برنامه های ساخته شده برای API های Android 5.1 Lollipop و قدیمی تر را هدف قرار می دهد.

این یک تغییر بسیار بزرگ است، با این استدلال مبنی بر اینکه بدافزار اغلب سطوح API قدیمی‌تری را هدف قرار می‌دهد که از امنیت مدرن‌تر و حفاظت از حریم خصوصی استفاده نمی‌کنند.

فقط عکس ها و ویدیوهای خاصی را به اشتراک بگذارید

در اندروید 13 و نسخه‌های قبلی، اگر برنامه‌ای برای دسترسی به عکس‌ها و ویدیوهای شما اجازه می‌خواهد، می‌توانید «بله» یا «نه» بگویید. با اندروید 14، کنترل کمی بیشتر دارید. اکنون، می‌توانید به برنامه‌ها اجازه دهید با استفاده از اعلان مجوز زیر به برخی از عکس‌ها و ویدیوها دسترسی داشته باشند.

این برای حفظ حریم خصوصی بسیار عالی است، زیرا برنامه‌ها فقط می‌توانند تصاویر و ویدیوهایی را که می‌خواهید ببینند.

حفظ حریم خصوصی پین پیشرفته و حذف اختیاری دکمه “OK”.

در تنظیمات اندروید، وقتی پین خود را وارد می‌کنید، می‌توانید انیمیشن‌ها را خاموش کنید. این تغییر کوچک می تواند تفاوت بین اینکه شخصی بتواند به تلفن شما دسترسی داشته باشد یا خیر باشد. در حال حاضر، این ویژگی به طور پیش فرض روی “خاموش” تنظیم شده است.

به همین ترتیب، اندروید 14 نیاز به زدن دکمه «OK» را پس از وارد کردن پین حذف می‌کند. در عوض، فقط می توانید شماره را وارد کنید و قفل گوشی شما باز می شود. توجه داشته باشید که این فقط در صورتی کار می کند که پین شما شش رقمی یا بیشتر باشد.

اگر پین شما شش رقمی یا بیشتر باشد، به طور خودکار این ویژگی را روشن می کند. اگر می‌خواهید دکمه «OK» برگردد، می‌توانید به صورت دستی آن را برقرار کنید.

به روز رسانی به اشتراک گذاری داده ها

17 5

فرض کنید یک برنامه را دوشنبه نصب کرده اید. شما مجوزها و سیاست های حفظ حریم خصوصی آن برنامه را می پذیرید. سپس روز سه‌شنبه، برنامه شرایط این سیاست‌ها را تغییر می‌دهد. تا به حال، شما در مورد این موضوع نمی‌دانستید مگر اینکه شرکت مستقیماً با شما تماس بگیرد.

این با Android 14 تغییر خواهد کرد، زیرا اکنون یک پاپ آپ دریافت می کنید که در مورد تغییراتی که در هر برنامه خاصی رخ داده است به شما اطلاع می دهد.

سایر تغییرات مرتبط با امنیت

گوگل همچنین با ایجاد تغییراتی در سیستم intent و بارگذاری کد پویا با بدافزارها و سوء استفاده‌ها مبارزه می‌کند. پشتیبانی از Passkey نیز با اندروید 14 بهبود یافته است و ما را به آینده ای بدون رمز عبور نزدیک می کند.

بهبودهای بین دستگاهی برای توسعه دهندگان

18 3

اندروید سال‌هاست که یک بازی بین دستگاهی ایجاد می‌کند، و گوگل به این فشار در اندروید 14 ادامه می‌دهد. این بار، ما افزودنی‌های متمرکز بر توسعه‌دهنده مانند کلاس‌های اندازه پنجره و طرح‌بندی صفحه کشویی را دریافت می‌کنیم.

تا برنامه‌ها بتوانند به‌طور مؤثرتری با آن سازگار شوند. گوگل می گوید که پیش نمایشی از SDK بین دستگاهی خود ارائه می دهد تا توسعه دهندگان بتوانند راحت تر برنامه هایی بسازند که در دستگاه های مختلف اجرا می شوند و فاکتورهای شکلی متفاوتی دارند.

اتصال سلامت یکپارچه

19 1

برنامه Health Connect عملاً مرکزی برای جمع‌آوری داده‌های سلامتی از برنامه‌های تناسب اندام و سلامتی شما است و در واقع از داده‌های سلامتی و تناسب اندام سامسونگ، فیت بیت و پلوتن پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، این هنوز یک برنامه قابل دانلود است.

با این حال با عرضه اندروید 14، Health Connect با اندروید خارج از جعبه عرضه خواهد شد. این بدان معناست که نیازی به نصب دستی آن نخواهید داشت و به‌روزرسانی‌ها به‌طور خودکار انجام می‌شوند.

ویژگی های سفارشی سازی اندروید 14

 

سفارشی سازی صفحه قفل در اندروید 14

20 2

از قبل می‌توانید صفحه اصلی خود را با ویجت‌ها، تصاویر پس زمینه، بسته‌های آیکون و غیره سفارشی کنید. این با اندروید 14 تغییر می کند، زیرا می توانید انواع جنبه های صفحه قفل را سفارشی کنید.

می‌توانید فونت‌ها، ویجت‌ها، رنگ‌ها و قالب‌ها را در صفحه قفل اندروید 14 خود سفارشی کنید. حتی می توانید میانبرهایی را به صفحه قفل خود در گوشه های پایین اضافه کنید.

به‌روزرسانی‌های تأیید شده دیگر:

ندروید 14 اکنون هنگام استفاده از هدفون سیمی از صدای بدون افت پشتیبانی می کند.

پشتیبانی از HDR 10 بیتی (معروف به Ultra HDR) در راه است و به آن اجازه می‌دهد هنگام عکس‌برداری اطلاعات بیشتری را از سنسور حفظ کند و درب را برای رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بیشتر باز کند.

برنامه‌های افزودنی Camera2 و CameraX به‌روزرسانی‌ها را مشاهده می‌کنند و این به بهبود موارد استفاده مانند عکاسی در نور کم که بر الگوریتم‌های محاسباتی متمرکز است کمک می‌کند.

اندروید 14 به کاربران سازمانی و دولتی اجازه می‌دهد توانایی دستگاه را برای بازگشت به استاندارد ناامن 2G محدود کنند.

-گوگل همچنین به کاربران اجازه می‌دهد پشتیبانی از اتصالات سلولی به اصطلاح رمزنگاری شده را در اندروید غیرفعال کنند. به عبارت دیگر، کاربران می توانند فقط از اتصالات سلولی رمزگذاری شده استفاده کنند.

-یک تنظیم جدید در Android 14 QPR1 به شما امکان می‌دهد نحوه رفتار Pixel Fold را هنگام تا کردن آن تغییر دهید. این به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را حتی زمانی که گوشی را می‌بندید باز نگه دارید.

اندروید 14 همچنین به شما این امکان را می‌دهد که نسبت تصویر برنامه‌ها را تغییر دهید تا به‌صورت تمام صفحه در تبلت‌ها و تاشوها نشان داده شوند.

-وقتی یک دستگاه بلوتوث را به یک دستگاه Android 14 متصل می‌کنید، می‌توانید «نوع دستگاه صوتی» آن را انتخاب کنید. می‌توانید بین بلندگو، هدفون، کیت ماشین، سمعک یا سایر موارد یکی را انتخاب کنید.

21 1

سایر ویژگی های مورد انتظار و شایعه شده اندروید 14

موارد ذکر شده فقط ویژگی ها و ترفندهایی هستند که گوگل تا کنون رسما تایید کرده است. با این حال، چند ویژگی دیگر اندروید 14 وجود دارد که یا قبلاً به طور رسمی تأیید شده اند یا از Google انتظار می رود که آنها را در اندروید 14 ارائه دهد.

به‌روزرسانی‌های دستگاه من را پیدا کنید

گوگل یکی از بهترین ویژگی های شبکه اپل را برای Find My Device قرض گرفته است. با اندروید 14، کاربران احتمالاً می توانند مکان دستگاه ها را حتی زمانی که خاموش هستند پیدا کنند. گویا گوگل در حال کار بر روی شبکه Find My Device خود است.

این ویژگی به دستگاه خاموش اجازه می‌دهد تا از طریق بلوتوث به سایر دستگاه‌های اندرویدی نزدیک پینگ کند، که به نوبه خود می‌تواند موقعیت کلی گوشی آفلاین را گزارش کند. شواهدی برای این ویژگی در اندروید 14 QPR1 نیز یافت شد.

نوار جستجوی شناور

به نظر می رسد گوگل همچنین در حال آزمایش نوار جستجوی شناور برای Pixel Launcher در اندروید 14 است. وقتی این ویژگی فعال باشد و در کشوی برنامه هستید، نوار جستجو به جای اینکه در بالای صفحه باشد، بالای صفحه کلید قرار گیرد.

این بالاتر از رابط کاربری Gboard و SwiftKey قرار دارد و می تواند همین کار را برای هر برنامه صفحه کلید دیگر اندروید انجام دهد.

حالت تعمیر

ممکن است گوگل در حال آزمایش یک حالت تعمیر جدید برای پیکسل باشد که به نظر بسیار شبیه حالت تعمیر و نگهداری در دستگاه‌های Samsung Galaxy است که در هنگام ارسال تلفن‌ها برای تعمیر، یک نمایه کاربری جدید ایجاد می‌کند.

اما ما فکر می‌کنیم گوگل ممکن است بازنشانی کارخانه‌ای را شبیه‌سازی کند. گوگل می تواند از مکانیزمی که در اندروید 10 معرفی کرده است به نام Dynamic System Updates (DSU) برای تحقق این امر استفاده کند. 

حرکت جستجوی صفحه

اندروید 14 می تواند یک حرکت جستجوی صفحه نمایش جدید با الهام از Google Now on Tap به ارمغان بیاورد. شواهد موجود در Android 14 QPR1 نشان می دهد که کاربران ممکن است بتوانند دستگیره ناوبری را فشار داده و نگه دارند تا صفحه نمایش خود را جستجو کنند.

از هر گوشی هوشمندی به عنوان وب کم استفاده کنید

با اندروید 14 اگر سازندگان دستگاه بخواهند این قابلیت را اجرا کنند، گوگل می‌تواند به هر تلفن اندرویدی اجازه استفاده به عنوان وب‌کم را بدهد. ممکن است دیگر نیازی به استفاده از یک برنامه شخص ثالث برای تبدیل گوشی خود به وب کم نباشد. 

اتصال ماهواره ای

شرکت‌هایی مانند کوالکام، HUAWEI و T-Mobile همگی در حدود شش ماه گذشته عملکرد ارتباط ماهواره‌ای را اعلام کرده‌اند. خوشبختانه، گوگل در واقع پشتیبانی از ارتباطات ماهواره ای بومی را به اندروید 14 نیز می آورد.

برنامه های کلون شده

برخی از OEM ها دارای ویژگی هستند که به شما امکان می دهد یک برنامه را شبیه سازی کنید. این برای ورود به یک برنامه با دو حساب مختلف مفید است.

شما فقط برنامه را کلون کنید، وارد حساب ثانویه در کلون شوید و سپس هر برنامه ای را که می خواهید در آن لحظه باز کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل می‌تواند روی یک شبیه‌سازی برنامه برای اندروید 14 کار کند.

این به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به خرید گوشی از OEMهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، برنامه‌ها را شبیه‌سازی کنید، زیرا همه گوشی‌های اندرویدی آن را دارند.

 Bloatware یاب یا برنامه‌های نصب شده در پس‌زمینه

در حال حاضر به عنوان «برنامه‌های نصب شده در پس‌زمینه» شناخته می‌شود، این ویژگی همه برنامه‌هایی را که مخفیانه دانلود کرده‌اند به شما نشان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد به سرعت آن‌ها را حذف کنید.

22 1

App Pair دو برنامه در کنار یکدیگر

اندروید 14 به کاربران این امکان را می دهد که دو برنامه را در کنار یکدیگر در یک نمای تقسیم شده راه اندازی کنند. این ویژگی App Pair نام دارد. اما این همه ماجرا نیست؛ به نظر می رسد که سیستم عامل ممکن است به کاربران اجازه دهد این جفت برنامه ها را ذخیره و یک میانبر به صفحه اصلی اضافه کنند. به این ترتیب، کاربر می تواند به سرعت با ضربه زدن روی میانبر، یک جفت برنامه را دوباره راه اندازی کند.

نوار وظیفه بهبود یافته برای تاشوها و تبلت ها

میشال رحمان متخصص اندروید، همچنین شواهدی را کشف کرد که نشان می‌دهد گوگل در حال کار بر روی تعدادی افزودنی به نوار وظیفه است. برای اولین بار، او متوجه شد که گوگل در حال کار برای آوردن یک نوار جستجو به نوار وظیفه است.

همچنین به نظر می رسد روی نمایش برنامه های اخیر در نوار وظیفه (البته در حالت دسکتاپ) کار می کند و به کاربران اجازه می دهد بین نوار وظیفه دائمی و موقتی یکی را انتخاب کنند. شایان ذکر است که تقریباً همه این پیشرفت‌های نوار وظیفه در پوسته‌های اندرویدی از برندهای دیگر در دسترس هستند.

اما این در را برای Pixel Fold، Pixel Tablet و دستگاه‌های دیگر OEMها باز می‌کند تا این موارد اضافه شده را دریافت کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا