logo

6 ویژگی دوربین که هر کاربر اندرویدی باید درباره آنها بداند

موضوع تکراری درگیری بین کاربران گوشی های هوشمند آیفون و اندروید این است که کدام اکوسیستم دوربین های بهتری ارائه می دهد. برخی سازگاری و ویدیوهای آیفون را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر رویکرد واقعی پیکسل های گوگل یا دوربین های زوم دیوانه وار پرچمداران سامسونگ را ترجیح می دهند.

اما یکی از زمینه هایی که گوشی های اندرویدی بر گوشی های هوشمند اپل غلبه می کنند، تطبیق پذیری است. سامسونگ مواردی مانند Director’s View و OnePlus را با حالت Hasselblad ارائه می‌کند، در حالی که شیائومی از حس دوربین نمادین Leica الهام گرفته است.

اما با وجود تنوع، چند ویژگی وجود دارد که هر کاربر گوشی هوشمند اندرویدی باید از آنها آگاه باشد. با این حال، همه ویژگی های اساسی اختصاصی و محدود به دوربین یک برند خاص نیستند. بیشتر ترفندهایی که برای گرفتن عکس یا ویدیوی عالی کلیدی هستند در همه برندها موجود است. با فارس کالا همراه باشید.

6 ویژگی دوربین که هر کاربر اندرویدی باید درباره آنها بداند

کادربندی و ترکیب بندی

1 6

وقتی صحبت از عکاسی می شود، کادربندی و ترکیب بندی اساسی ترین جنبه هستند. یک عکاس باتجربه این قوانین را می‌داند، اما برای یک کاربر معمولی تلفن هوشمند، ابزار Gridline در برنامه دوربین برای کمک به شما وجود دارد. این ابزار اول به شما امکان می دهد یک قاب مستقیم را ثبت کنید، و بعد درها را برای قوانین یک سوم باز می کند. 

این تکنیک مستلزم پارتیشن بندی قاب عکاسی با استفاده از دو خط افقی و دو خط عمودی است. هنگام اعمال قانون یک سوم، عکس را به عنوان تقسیم شده به 9 بخش مساوی در نظر می گیریم که توسط این خطوط متقاطع تسهیل می شود.

فرض اساسی این رویکرد این است که ترکیب‌بندی‌هایی با تراز خارج از مرکز در مقایسه با مواردی که سوژه در مرکز کادر قرار دارد، از نظر بصری جذاب‌تر هستند و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. علاوه بر این، این روش استفاده هنرمندانه از مناطق خالی اطراف سوژه است را تقویت می کند.

دستیابی به ترکیب بندی بهینه ممکن است نیاز به تغییر موقعیت فیزیکی داشته باشد، در نتیجه عکاسان را تشویق می کند تا با دقت بیشتری در مورد عکس های خود فکر کنند. اتخاذ این عمل مفید است و به طور کلی عادات خوب عکاسی را پرورش می دهد. 

حالت زاویه بسیار عریض

2 8

تقریباً همه گوشی‌های اندرویدی از بخش اقتصادی گرفته تا بخش رده بالا، دارای دو دوربین هستند. یکی دوربین اصلی است که معمولاً با یک سنسور مگاپیکسلی بالا نصب می شود و دیگری یک دوربین ثانویه با لنز فوق عریض است که به شما امکان می دهد پانورامای وسیع تری از مناظر جلوی چشمان خود ثبت کنید.

میدان دید (FoV) معیاری است که اغلب هنگام سنجش کیفیت دوربین با زاویه دید فوق عریض استفاده می شود. به بیان ساده، اساساً معیاری است برای اینکه چقدر می‌تواند در گرفتن عناصر در یک قاب، گسترده شود.

برای دسترسی به حالت دوربین فوق عریض در برنامه دوربین، به دنبال کلیدهای الفبایی عددی که سطوح بزرگنمایی را نشان می دهند، به بالای دکمه شاتر نگاه کنید. روی 1x به طور پیش فرض تنظیم شده است که برای دوربین اصلی طبیعی است.

هر چیزی بالاتر از 1x وارد قلمرو زوم می شود، جایی که دوربین تله فوتو وارد عمل می شود. ضربه زدن بر روی 0.5x یا 0.6x دوربین فوق عریض را فعال می کند و هنگام ثبت یک عکس گروهی یا یک منظره طبیعی زیبا به کار می آید.

دوربین های فوق عریض، در حالی که در نوع خود چشمگیر هستند، دارای اشکالاتی می باشند. یکی از مشکلات برجسته که بسیاری از آنها را گرفتار می کند، اعوجاج بدنام عدسی چشم ماهی است که به ویژه در امتداد لبه ها قابل توجه است. نگرانی دیگر، رندر رنگی ناسازگار است که بسیاری از تلفن های ارزان قیمت را آزار می دهد.

علاوه بر این در عکاسی در شب، دوربین های فوق عریض اغلب از حد انتظارات پایین می آیند. علاوه بر این، شایان ذکر است که تلفن های غیر پرچمدار معمولاً فاقد قابلیت فوکوس خودکار برای دوربین های فوق عریض خود هستند که تطبیق پذیری آنها را محدودتر می کند.

حالت فیلمبرداری Slo-mo

3 7

اسلومو مخفف حرکت آهسته، به شما امکان می دهد حداقل چهار (یا بیشتر) بار کندتر فیلم برداری و پخش کنید. این کار با گرفتن فریم های بیشتر در ثانیه و سپس دوختن آنها به یکدیگر به صورت یک گیره امکان پذیر می شود. بزرگی اثر حرکت آهسته معمولاً با تعداد FPS نشان داده می شود.

گوشی‌های اندرویدی معمولاً با سرعت 240 فریم در ثانیه شروع می‌شوند که تقریباً هشت برابر کندتر از میانگین فیلمبرداری شما با سرعت 30 فریم در ثانیه است. بسته به برندها، می‌توانید نرخ فریم ویدیو را به مقادیری مانند 480 فریم بر ثانیه تغییر دهید و حتی رزولوشن را تنظیم کنید.

شرکت هایی مانند سامسونگ یک گام فراتر رفته و حالت Super Slow-mo را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد با سرعت 960 فریم در ثانیه فیلم بگیرید. برخی از پرچمداران هوآوی می توانند ویدیوهای شگفت انگیز 3840 فریم بر ثانیه را با وضوح HD ارائه دهند.

با کشیدن انگشت روی گزینه های عکسبرداری در صفحه اصلی برنامه دوربین یا مراجعه به بخش “بیشتر” برای دسترسی به آن، کنترل های slo-mo را پیدا خواهید کرد. هنگام عکاسی با حرکت آهسته، حفظ یک دوربین ثابت بسیار مهم است.

حتی حرکات جزئی نیز می تواند منجر به تاری و تغییر فوکوس شود که با کاهش سرعت پخش به شدت قابل توجه می شود. توصیه می‌شود از عکاسی در محیط‌هایی با نور فلورسنت خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به رگه‌ها یا خطوط چشمک زن در ویدیوی شما شود. ضبط در مناطق با نور خوب یا زیر نور طبیعی خورشید توصیه می شود.

حالت پرتره

4 5

حالت پرتره به شما امکان می دهد عکسی بگیرید که در آن سوژه فوکوس شده است در حالی که پس زمینه تار است، ترفندی که به قسمت مرکزی اجازه می دهد برجسته شود. در اکثر تلفن های اندرویدی، در صفحه اصلی یک برنامه دوربین با نام پرتره یا بوکه موجود است.

با این حال، نحوه اجرای آن در DSLR در مقایسه با گوشی ها کاملاً متفاوت است. در یک کیت دوربین، می‌توانید دیافراگم و مقدار فوکوس را تنظیم کنید، اما در سخت‌افزار دوربین کوچک‌سازی شده یک گوشی این امکان کاملا وجود ندارد.

این شکاف با عکاسی محاسباتی، با کمک راه اندازی چند لنز، برای ایجاد یک نقشه عمق و دستیابی به جداسازی لبه های دقیق تر برای اعمال جلوه تاری پر می شود. مکانی را انتخاب کنید مانند یک برآمدگی، که در آن نور صورت شما را بدون تحت تاثیر قرار دادن ویژگی های صورت روشن می کند.

برای حفظ وضوح تصویر، از استفاده از عملکرد زوم خودداری کنید. در عوض، اگر نیاز به گرفتن عکس نزدیکتر است، یا سوژه به سمت دوربین برود یا دوربین را به سوژه نزدیکتر کنید. برخی از تلفن های اندرویدی به شما امکان می دهند با تنظیم مقدار F  شدت تاری را تنظیم کنید و حتی قبل و بعد از کلیک کردن روی عکس جلوه های هنری اعمال کنید.

OIS

5 6

تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (OIS) تقریباً چند دهه است که یک ویژگی محوری در عکاسی است. این ویژگی که در ابتدا در دوربین‌های کامپکت و لنزهای رفلکس تک لنز (SLR) معرفی شد، انقلابی در نحوه ثبت نوردهی طولانی‌تر عکاسان بدون نیاز به سه پایه ایجاد کرد.

OIS با تنظیم اجزای لنز برای خنثی کردن اثرات لرزش دست ها در هنگام عکسبرداری عمل می کند، که به طور قابل توجهی تاری در تصاویر را کاهش می دهد. در طول سال ها، این فناوری کوچک شده است تا در فضای کوچک داخل شاسی گوشی قرار بگیرد.

هنگامی که عکس یا فیلم می گیرید، حسگر ژیروسکوپ گوشی شما داده هایی را در مورد میزان لرزش به واحد میکروکنترلر (MCU) ارسال می کند. MCU یک سیگنال هدف را به آی سی ارسال می کند تا لنز یا سنسور را در جهت مخالف شیب ایجاد شده توسط حرکت دست حرکت دهد.

در نهایت، آی سی درایور از سیگنال هدف استفاده می کند و محرک های ماژول را برای حرکت یا کج کردن لنز یا سنسور برای جبران لرزش هدایت می کند. خوشبختانه این فناوری به طور پیش‌فرض در تلفن‌ها فعال است، به این معنی که برای دریافت عکس‌های واضح و فیلم‌های صاف، نیازی به فعال کردن تنظیمات مخفی یا تغییر وضعیت ندارید.

با این حال، سخت افزار OIS ارزان نیست، به همین دلیل است که فقط به تلفن های رده بالا محدود می شود.در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر، سازندگان گوشی‌های هوشمند اکنون چیزی به نام تثبیت‌کننده تصویر الکترونیکی (EIS) ارائه می‌کنند که بیشتر بر اصلاح حرکت در سمت نرم‌افزار متکی است.

از سوی دیگر، شرکت هایی مانند اپل اکنون به یک پیاده سازی پیشرفته تر به نام تثبیت تغییر سنسور روی آورده اند.

حالت حرفه ای

6 4

یکی از بزرگترین اخطارهای عکاسی با گوشی در مقایسه با یک دوربین مناسب، نبود کنترل است. گوشی‌های هوشمند بیشتر به ترفندهای محاسباتی و پیشرفت‌های نرم‌افزاری برای جبران سخت‌افزار ناکافی خود متکی هستند.

با این حال، همه گوشی‌های اندرویدی یک حالت حرفه‌ای ارائه می‌کنند که کنترلی بر جنبه‌های اساسی مانند iso، سرعت شاتر، تعادل رنگ سفید، مقدار نوردهی و تنظیم فوکوس ارائه می‌دهد. که بسته به سازنده گوشی هوشمند، یا در شبکه کنترل اصلی در صفحه اصلی برنامه دوربین یا در بخش «بیشتر» موجود است.

حالت Pro معمولاً به عکس برداری در تلفن های اندرویدی محدود می شود، اما برخی از مارک ها مانند سامسونگ نیز این راحتی را به ضبط ویدیو نیز گسترش می دهند. ISO  به شما امکان می دهد حساسیت دوربین را به نور تنظیم کنید، یا به عبارت ساده، به شما امکان می دهد میزان تاریک یا روشن بودن یک عکس را تنظیم کنید.

سرعت شاتر فاصله باز ماندن دهانه لنز را کنترل می کند. سرعت شاتر بیشتر به لنز اجازه می دهد نور بیشتری وارد کند، و برای عکس های با نوردهی طولانی ایده آل است، در حالی که سرعت شاتر پایین برای کلیک کردن روی اشیائی که با سرعت بالا حرکت می کنند ایده آل است.

مقدار نوردهی یا EV ترکیبی از کنترل های سرعت شاتر و دیافراگم با استفاده از یک تابع لگاریتمی است و به عنوان نوعی نورسنج عمل می کند. سپس ما White Balance را داریم که به طور کلی یک معیار تصحیح رنگ است که با دمای رنگ بسته به نور پخش می شود.

لوازم جانبی انواع گوشی های هوشمند از قاب و گارد گوشی  تا گلس موبایل و شارژر و کابل گوشی و لنز گوشی را از فروشگاه اینترنتی فارس کالا تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا