logo

شارژ بی سیم Qi2 چیست و چقدر سریع است؟

Qi2 یک استاندارد شارژ بی سیم جدید است که توسط کنسرسیوم برق بی سیم (WPC) توسعه یافته است. هدف آن رفع مشکلات فناوری شارژ بی‌سیم Qi موجود در بهترین تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند 5G است. Qi2 (تلفظ ‘chee two’) یک نمایه قدرت مغناطیسی را معرفی می کند که به دستگاه ها کمک می کند تا به درستی روی پد شارژ تراز شوند.

اگر شبیه MagSafe آیفون به نظر می رسد، به این دلیل است که  اپل از نزدیک با WPC همکاری کرد تا فناوری MagSafe خود را در استاندارد جدید ادغام کند. Qi2 وضوح را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد و یکی از بزرگترین چالش تراز کردن را با شارژ بی سیم حل می کند. زمانی که فرستنده (شارژر) و گیرنده (تلفن یا لوازم جانبی) کاملاً در یک راستا باشند، شارژ بی سیم بهترین عملکرد را دارد.

اپل با فناوری MagSafe خود که از آهنربا برای اطمینان از تراز کامل استفاده می کند، موفق شد این مشکل را در محصولات خود برطرف کند. با این حال، دستگاه های اندرویدی برای سهولت تراز کردن، به پدهای شارژ با سیم پیچ های متعدد متکی هستند.

چرا شارژ بی سیم Qi2 بهتر از Qi است؟

Qi2 کمتر برای گوشی شما مخرب است

شارژ بی سیم Qi منجر به تراز ناقص بین پد شارژ و دستگاه شما می شود و در نتیجه انرژی از دست می رود. این انرژی از دست رفته به گرما تبدیل می شود که می تواند به مرور زمان به باتری دستگاه شما آسیب برساند. از طرف دیگر، Qi2 از آهنرباها برای اطمینان از تراز دقیق بین پد شارژ و دستگاه شما استفاده می کند.

این باعث کاهش اتلاف انرژی می شود و فرآیند شارژ را کارآمد می کند. همچنین به حفظ سلامت طولانی مدت باتری دستگاه شما کمک می کند.

شارژ سریع تری را به ارمغان می آورد

اتلاف انرژی کمتر به این معنی است که مقدار بیشتری از آن برای شارژ باتری گوشی هوشمند شما استفاده می شود. پل گلدن، مدیر بازاریابی WPC، تأیید کرد که اگرچه Qi2 در ابتدا از سرعت شارژ تا 15 وات پشتیبانی می‌کند، اما Qi2 کار بر روی یک نسخه با وات بالاتر و شارژ سریع‌تر از مشخصات را پس از نهایی شدن استاندارد آغاز خواهد کرد.

Qi2 به طیف جدیدی از لوازم جانبی Snap-on منجر خواهد شد

MagSafe امکان ساخت انواع لوازم جانبی برای آیفون ها را فراهم کرد. نقطه اتصال مغناطیسی برای کار با کیف پول، پاوربانک، پایه ماشین و غیره طراحی شده است. Qi2 می‌تواند این لوازم جانبی را برای دستگاه‌های اندرویدی در دسترس قرار دهد و به لوازم جانبی گوشی‌های هوشمند مغناطیسی بزرگ‌تری نسبت به MagSafe منجر شود.

002 2

شارژ بی سیم Qi2 چیست و چقدر سریع است؟

در طرف دیگر این طیف، تلفن‌های اندرویدی با تکنیک‌های شارژ اختصاصی سریع‌تر مانند تکنیک‌هایی که توسط OnePlus و Google توسعه یافته‌اند، پیش رفتند. برای پر کردن این شکاف بین تولیدکنندگان و ایجاد یک استاندارد شارژ بی‌سیم بهبودیافته و کارآمد، WPC در نوامبر 2023 Qi2 (تلفظ “chee two”) را اعلام کرد که نوید شارژ سریع‌تر، راندمان بالاتر و راحتی بیشتر را می‌دهد.

Qi در مقابل Qi2: آخرین استاندارد شارژ بی سیم چقدر سریع است؟

Qi2 شامل یک نمایه برق مغناطیسی جدید بر اساس پروتکل MagSafe اپل است. که به کاربران کمک می کند تا گوشی های هوشمند خود را در بهترین تراز ممکن قرار دهند و از هدایت بی سیم کارآمد اطمینان حاصل کنند، که مشکل بزرگی در شارژرهای غیر مغناطیسی مبتنی بر Qi است.

بر اساس گزارش‌ها، Qi2 تا 15 وات شارژ بی‌سیم ارائه می‌کند که دو برابر 7.5 وات معمولی در Qi است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که برخی از گوشی ها ممکن است حداکثر نرخ شارژ را پشتیبانی نکنند. در نهایت این به ترجیح سازنده، سخت افزاری که می خواهند استفاده کنند و طراحی کلی یک گوشی برمی گردد.

که این به معنای شارژ بی‌سیم سریع‌تر و آسان‌تر برای گوشی‌های اندرویدی است. برای آیفون‌ها، Qi2 شارژ با درجه MagSafe را برای محصولات شخص ثالث تایید شده از شرکت‌هایی مانند Anker، Belkin و سایر شرکت های شناخته شده با قیمت پایین‌تر به ارمغان می‌آورد.

در حال حاضر سه سری آیفون از استاندارد Qi2 پشتیبانی می‌کنند: آیفون 13 (به جز نوع کوچک)، آیفون 14 و آیفون 15.

003

شارژرهای دارای گواهی Qi2 هنوز در دسترس نیستند

اگر هر یک از آیفون‌های این مجموعه را دارید یا در آینده یک گوشی اندروید خریداری می‌کنید، باید بتواند تا 15 وات برق را از طریق شارژر دارای گواهی Qi2 تامین کند. با این حال، یک مشکل وجود دارد. و اگر تصمیم دارید یک شارژر بی سیم سازگار با Qi2 تهیه کنید، هنوز هیچ محصولی در دسترس نیست.

محصولات از شارژ 15 واتی برای آیفون های پشتیبانی شده پشتیبانی می کنند. تا جایی که به گوشی های اندرویدی مربوط می شود، باید انتظار داشته باشیم که شرکت هایی مانند سامسونگ و گوگل این فناوری را در سال 2024 با گلکسی اس 24 و سری پیکسل 9 پیاده سازی کنند.

پرچمداران فعلی اندروید از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کنند اما فاقد آرایش مغناطیسی قوی هستند که شارژر و تلفن را در تراز مناسب قفل می‌کند.

این کار با آیفون 15 شروع شد اما در واقع، ما بیشتر علاقه مندیم که بدانیم خود شارژرها چه زمانی وارد بازار شوند. شرکت هایی مانند Belkin، Anker و غیره که همگی تایید می کنند که شارژرهای جدیدی برای Qi2 می سازند.

004

چه گوشی هایی از Qi2 پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر، Qi2 از نظر تلفن‌های واقعی که می‌توانید بخرید، پشتیبانی بسیار کمی دارد، که جای تعجب نیست، زیرا فقط برای مدت نسبتاً کوتاهی عرضه شده است. با این حال، فرض می‌کنیم که در سال 2024 موجی از تلفن‌های همراه با شارژرها و قاب‌ها برای تکمیل این دایره را دریافت خواهیم کرد.

البته، در مورد آیفون، پشتیبانی قبلی اپل از MagSafe به این معنی است که گوشی‌های این شرکت در حال حاضر Qi2 را از iPhone 12 پشتیبانی می‌کنند.

آیا به شارژ Qi2 نیاز دارم؟

ما بزرگ‌ترین طرفداران فناوری جدید هستیم،  و همیشه مشتاق هستیم از سریع‌ترین سرعت‌ها استفاده کنیم. با این حال، واقعیت این است که اگر متوجه مشکلی در شارژر Qi فعلی خود نشده اید، احتمالاً ورود Qi2 را تغییری فوق العاده معنی دار نمی بینید. اگرچه راحت‌تر و سریع‌تر است، اما لزوماً آن چیزی نیست که بخواهید بخاطر آن تلفن خود را تعویض کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا