logo

ویژگی های چیپست Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3

چیپست Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 به طور رسمی معرفی شده است و انتظار می رود چندین گوشی هوشمند پرچمدار اندرویدی آینده را پشتیبانی کند. این چیپست نقطه عطف مهمی برای سازنده تراشه های مستقر در ایالات متحده است زیرا ادعا می شود اولین تراشه ای است که آنها با تاکید بر هوش مصنوعی مولد طراحی کرده اند.

همچنین قابلیت های هوش مصنوعی درجه یک، ویژگی های چشمگیر دوربین، عملکرد عالی در بازی و صدای با کیفیت بالا را به همراه دارد. در ادامه برای بررسی دقیق این تراشه و ویژگی های آن با فارس کالا همراه باشید.

ویژگی های چیپست Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3

کوالکام یکی از مهمترین سازندگان تراشه در دنیای اندروید است و معمولاً بهترین تراشه‌ها را برای تلفن‌های هوشمند اندرویدی می‌سازد. Snapdragon 8 Gen 3 تمرکز عمده‌ای روی هوش مصنوعی دارد. کوالکام و سیلیکون اسنپدراگون آن با هوش مصنوعی غریبه نیستند.

به ویژه در نسخه سال گذشته اسنپدراگون 8 نسل 2، پیشرفت‌های هوش مصنوعی مانند موتور هوش مصنوعی جدید تبلیغ شد. اما برای اسنپدراگون 8 نسل 3، کوالکام برای اولین بار پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد چند وجهی را اضافه می کند و این باید دنیایی از تجربیات جدید را در دستگاه های مجهز به آخرین سیلیکون کوالکام باز کند.

1 1

علاوه بر آن پیشرفت‌های هوش مصنوعی، جدیدترین اسنپدراگون دارای پیشرفت‌هایی در CPU و GPU است که به طور کلی عملکرد بهتری را به همراه دارد. کوالکام همچنین قابلیت‌های بازی محور بیشتری را به اسنپدراگون 8 نسل 3 اضافه می‌کند، که همچنین یک پردازشگر سیگنال تصویر یا ISP بهبود یافته را ارائه می‌کند که قابلیت‌های جدید دوربین را تقویت می‌کند.

تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 Gen 3 از فرآیند تولید 4 نانومتری استفاده می کند، در حالی که Apple A17 Pro از فرآیند 3 نانومتری کمی پیشرفته تر استفاده می کند. از نظر عملکرد، هسته اصلی پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 با حداکثر سرعت 3.3 گیگاهرتز کار می کند که 30 درصد از نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 قدرتمندتر است و همچنین 20 درصد از نظر مصرف انرژی کارآمدتر است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 می تواند نمایشگرهای روی دستگاه را با وضوح 4K در 60 هرتز یا QHD+ در 144 هرتز کنترل کند و می تواند از نمایشگرهای خارجی تا 8K در 30 هرتز پشتیبانی کند. با پنل‌های LTPO که نرخ‌های تازه‌سازی متغیری را ارائه می‌کنند سازگار است و می‌تواند فرمت‌های HDR مختلف، از جمله Dolby Vision و HDR10+ را نمایش دهد.

3 1

Qualcomm Spectra ISP (پردازنده سیگنال تصویر) در این چیپست می‌تواند از ضبط ویدیو با وضوح حداکثر 8K در 30FPS یا 4K در 120FPS پشتیبانی کند و تصاویری با وضوح حداکثر 200 مگاپیکسل ثبت کند. همچنین از فرمت های مختلف فیلمبرداری HDR مانند Dolby Vision، HDR10، HDR10+ و HLG پشتیبانی می کند.

این چیپست امکان پخش موسیقی با کیفیت 24 بیتی 96 کیلوهرتز بدون افت را فراهم می کند، از صدای فضایی با ردیابی سر پشتیبانی می کند و شامل کدک ها و مجموعه های مختلفی است. همچنین از ویژگی هایی مانند اتصال USB 3.1 Gen 2، LPDD5X RAM، Wi-Fi 7 با سرعت تا 5.8Gbps و بلوتوث 5.4 پشتیبانی می کند.

مودم اسنپدراگون X75 در این چیپست قابلیت های پیشرفته 5G را ارائه می دهد که از 5G mmWave و زیر 6 گیگاهرتز، تا سرعت دانلود 10 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 3.5 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

11 3
شیائومی 14 و 14 پرو دو گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3

ویژگی های جدید هوش مصنوعی

بسیاری از پیشرفت‌های هوش مصنوعی اسنپدراگون 8 نسل 3 حول محور هوش مصنوعی مولد است که در آن از الگوریتم‌ها برای ایجاد همه چیز از تصاویر جدید گرفته تا متن و موارد دیگر استفاده می‌شود. به طور خاص، AI Engine روی چیپست جدید با هوش مصنوعی مولد روی دستگاه در خط مقدم طراحی شده است.

تا جایی که مدیران کوالکام از اسنپدراگون 8 نسل 3 به عنوان “تایتان هوش روی دستگاه” یاد می کنند. برای این منظور، موتور هوش مصنوعی اکنون از مدل‌های زبان بزرگ (LLM)، مدل‌های بینایی زبان (LVM) و تشخیص خودکار گفتار مبتنی بر شبکه ترانسفورماتور (ASR) پشتیبانی می‌کند. همه اینها روی خود گوشی و با پشتیبانی از حداکثر 10 میلیارد پارامتر اتفاق می افتد.

این بدان معناست که یک دستیار روی دستگاه سریعتر پاسخ می دهد، زیرا مدل های LLM موجود در اسنپدراگون 8 نسل 3 می توانند تا 20 توکن در ثانیه کار کنند. به گفته کوالکام، هوش مصنوعی مولد روی دستگاه نیز تصویری را در کسری از ثانیه تولید می کند.

Qualcomm Sensing Hub، ویژگی‌ای که داده‌های اطراف شما را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، به لطف پشتیبانی اضافه‌شده هوش مصنوعی مولد، مزیت خاصی دارد. می‌توانید از دستیار روی دستگاه انتظار پاسخ‌های شخصی‌سازی‌شده‌تری داشته باشید.

که می‌تواند از داده‌هایی مانند مکان، فعالیت‌های مورد علاقه و سطوح تناسب اندام استفاده کند. همچنین کمک می کند که Sensing Hub در اسنپدراگون 8 نسل 3 3.5 برابر سریعتر باشد.

12 3
وان پلاس 12 گوشی مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3

در مورد بهبود سرعت، واحد پردازش عصبی در اسنپدراگون 8 نسل 3 98 درصد سریعتر از نسل قبلی است. همچنین افزایش 40 درصدی راندمان را مشاهده می‌کنید، زیرا باید مصرف کمتری از قدرت وجود داشته باشد. تمرکز کوالکام بر هوشمندی روی دستگاه می تواند به آن کمک کند تا از تراشه های رقیب مانند تراشه های ساخت اپل که خط تولید آیفون را تامین می کنند متمایز شود.

در حالی که طبق گزارش‌ها، اپل سالیانه ۱ میلیارد دلار برای تحقیقات هوش مصنوعی مولد هزینه می‌کند، و اگر هوش مصنوعی مولد در اسنپدراگون 8 نسل 3 منجر به تجربه‌های منحصربه‌فردی برای گوشی‌های دارای چیپست شود، می‌تواند به دستگاه‌ها برتری نسبت به دستگاه‌هایی مانند آیفون 15 و حتی آیفون 16 سال آینده بدهد.

ثبت تصویر هوشمند

ویژگی‌های هوش مصنوعی همچنین بر ISP Spectra Snapdragon 8 Gen 3 تأثیر می‌گذارد و به ضبط تصویر و پردازش عکس کمک می‌کند. برای بهبود ضبط تصاویر، چیپست جدید پشتیبانی از عکاسی Dolby HDR و عمق رنگ 10 بیتی و توانایی نمایش بیش از 1 میلیارد سایه رنگ را اضافه می کند.

16 1
گوشی IQOO 12 دارای اسنپدراگون 8 نسل 3

در حالی که تلفن‌های مجهز به نسل سوم اسنپدراگون 8 قادر به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر در حال پرواز خواهند بود، کوالکام در حال کار با TruePic بر روی مهرهای رمزنگاری است که نشان می‌دهد کدام تصاویر با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی اصلاح شده‌اند.

سایر ویژگی های عکس موجود در اسنپدراگون 8 نسل 3 شامل تقسیم بندی معنایی است که در آن تصاویر را می توان به 12 لایه تقسیم کرد که می توانند برای نشان دادن جزئیات و شادابی بهینه شوند. Night Vision برای فیلم‌برداری واضح‌تر و وقتی نورها کم است کاربرد دارد.

این در حالی است که ویژگی Video Object Eraser توسعه‌یافته توسط Arcsoft مانند Magic Eraser در تلفن‌های Google Pixel با حذف افراد و اشیاء ناخواسته از فیلم‌های ویدئویی عمل می‌کند.

تلفن های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 می توانند از ویژگی گسترش عکس بهره ببرند که ناحیه ثبت شده در یک عکس را گسترش می دهد. ابزار Vlogger’s View به شما امکان می دهد همزمان از هر دو دوربین جلو و دوربین اصلی فیلم بگیرید.

13 4
ریلمی GT 5 Pro مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3

بهبود عملکرد

شاید تمرکز بر روی هوش مصنوعی باشد، اما کوالکام به پردازنده کریو و پردازنده گرافیکی آدرنو برای اسنپدراگون 8 نسل 3 افزایش داده است. جدیدترین مدل های آیفون 15 پرو پردازنده کریو اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای هسته اصلی است که می تواند تا 3.2 گیگاهرتز سرعت داشته باشد.

چیپست کنونی پنجمین هسته عملکردی را اضافه می کند . اسنپدراگون 8 نسل 2 تنها چهار هسته از آن را داشت. در حالی که تعداد هسته های کارآمد را به دو کاهش می دهد. همه اینها باید به افزایش 30 درصدی عملکرد CPU تبدیل شود.

با توجه به اینکه امتیاز آیفون 15 پرو مکس در تست چند هسته ای چیک بنچ 42 درصد بیشتر از امتیاز گلکسی اس 23 اولترا بود، این افزایش عملکرد باید به کاهش فاصله بین چیپست برتر کوالکام و A17 پرو کمک کند. اما ممکن است شکاف عملکرد را به طور کامل برطرف نکند.

پردازنده گرافیکی Adreno همچنین با Snapdragon 8 Gen 3 افزایش عملکرد 25 درصدی را تجربه می کند. تلفن های مجهز به Snapdragon 8 Gen 2 در تست های گرافیکی به آیفون های مجهز به A17 بسیار نزدیک تر بودند.

 اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز می تواند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد، با CPU Kryo بهره وری انرژی را تا 20 درصد بهبود می بخشد در حالی که پردازنده گرافیکی Adreno در صف صرفه جویی 10 درصدی انرژی است.

121 1

بازی، صدا و اتصال

پردازنده گرافیکی Adreno در اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز نویدبخش بهبود 40 درصدی در ردیابی پرتو است، اما این تنها مزیت بالقوه بازی‌های موبایلی نیست که سیلیکون جدید می‌تواند ارائه دهد. علاوه بر ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری، اسنپدراگون 8 نسل 3 از روشنایی جهانی از طریق Unreal Engine 5.2 نیز پشتیبانی می‌کند.

این به معنای سطوح بازتابنده‌تر در بازی‌های موبایل است. دستگاه های اسنپدراگون 8 نسل 3 قادر خواهند بود بازی های 240 فریم در ثانیه و نرخ رفرش 240 هرتز را ارائه دهند و این چیپست را به یک نامزد برای بهترین گوشی های بازی که در سال آینده وارد بازار می شوند تبدیل می کند.

موتور جدید Adreno Frame Motion می‌تواند نرخ فریم را بدون تأثیر بر مصرف انرژی دو برابر کند. همچنین به لطف ویژگی Super Resolution بازی اسنپدراگون، می‌توانید بازی‌ها را تا رزولوشن 8K روی نمایشگرهای خارجی ارتقا دهید. در بخش صوتی، Snapdragon 8 Gen 3 از موسیقی 24 بیتی 96 کیلوهرتز بدون افت از طریق بلوتوث پشتیبانی می کند.

برای خرید لوازم جانبی گوشی های هوشمند از جمله خرید گلس گوشی و خرید قاب و گارد گوشی می توانید با ثبت سفاش در فروشگاه فارس کالا از تخفیفات ویژه و محصولات اورجینال این فروشگاه بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا